Great Ocean Road 15-11/16-11 - Reisverslag uit Saint Kilda, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu Great Ocean Road 15-11/16-11 - Reisverslag uit Saint Kilda, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road 15-11/16-11

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 November 2012 | Australië, Saint Kilda

15-11 Om half zeven ging vanochtend de wekker want om 10 over 7 werden we opgehaald. Samen met een Nederlands kamergenootje ga ik de komende twee dagen de Great Ocean Road bezichtigen. Met enige vertraging werden wij en ook de anderen voor deze tour opgehaald. We waren maar met 9, wat betekent een klein maar gezellig groepje en veel aandacht van de gids. Voor de eerste keer had ik een vrouw als gids, maar niet te geloven hoe grappig ze was en hoeveel verhalen ze ons tijdens de lange ritten heeft verteld.
Om anders te zijn dan de meeste tours welke eerst de Great Ocean Road rijden en aan het eind van de tour nog een lange rit terug naar Melbourne hebben, begon onze tour met de lange rit en reden we de Great Ocean Road van achter naar voor.
Allereerst hebben we een national park bezocht in de krater van een vulkaan. Hier zouden we veel wilde Australische dieren zien. We begonnen met emoes en kangoeroes en opeens spotte ik een koala! Dit was mijn eerste ‘wilde’ koala. Heb er al vele gezien in dierentuinen en ook in het koala ziekenhuis, maar een in het wild had ik nog nooit gezien. Missie voltooid, ik kan met een tevreden gevoel Australië nu verlaten. Hier nog even rondgelopen, nog een koala gezien en vooral veel emoes. Op de weg uit het national park zagen we nog een schildpad en 2 echidna’s (mierenegels) die we allemaal uitgebreid gefotografeerd hebben. Tijdens de tankstop waren we bij Cheeseworld. Hier kregen we allemaal lekkere blokjes kaas om te proeven, zodat we tijdens het tanken niet saai in de bus hoefden te blijven zitten. Het laatste, voor ons eerste, deel van de Great Ocean Road heet de Shipwreck Coast. Het hoogtepunt hiervan zijn de 12 Apostelen. Deze rotsformaties, waarvan er nog maar 10 overeind staan, zien er erg mooi uit. Voordat we hier naar toe reden, hebben we ons eerst geïnstalleerd in het hostel. Een ruime kamer en heerlijke bedden kregen we. Toen in record tijd gebarbecued want we moesten op tijd vertrekken om de zonsondergang te zien bij de 12 apostelen. Hier hebben we een hele mooie zonsondergang gezien en nadat de zon onder was, hebben we nog een half uurtje gewacht tot we de pinguïns aan wal zagen komen. Dit gebeurde zo’n 70 meter onder ons, dus konden we niet de individuele pinguïns zien, maar wel hele groepen die samen aan land kwamen. Hierna snel terug naar het hostel om op te warmen met een lekker glaasje wijn. Niet te laat het bed in, want morgen gaat de wekker weer om 7 uur.

16-11 Na een lekker ontbijt zijn we weer terug naar de 12 apostelen gegaan. Dit keer om ze in het daglicht te bekijken, waarin ze een andere kleur hebben dan ’s avonds. Nog meer verschillende mooie rotsen gezien en natuurlijk ook nog even een groepsfoto gemaakt. Vandaag zijn we veel mooie plekken tegengekomen voor foto’s en deze kansen hebben we dan ook steeds genomen. Na een tijd kwamen we aan bij het gedeelte ‘Green Coast’. Hier liepen we een route door het regenwoud, wel echt een ander regenwoud dan in het noorden, omdat het hier veel kouder is. Als extra tijdens onze tour zijn we vandaag ook verschillende keren bij ‘road signs’ gestopt, natuurlijk bij de koala en kangoeroe, maar ook bij die van de echidna. Tussendoor nog ergens gestopt waar we nog een paar extra koala’s hebben gezien. Dit omdat we er gisteren maar 2 gezien hebben. Hier kwamen ook veel mooie kleurrijke vogels naar ons toe. Nou vind ik dit echt mooi om te zien, maar als ze dicht bij me komen, ben ik toch echt een schijterd. Gelukkig was ik niet de enige en samen zijn we extra snel gelopen met onze mutsen (van de trui) op. Het was inmiddels eigenlijk best warm, maar was te bang dat er een op mijn hoofd ging zitten. Dit deden de vogels namelijk wel bij de anderen.
Redelijk op het einde kwamen we nog voorbij het ‘Great Ocean Road’ gedenkteken. Hier even gestopt en nog wat foto’s gemaakt. Ook nog bij een vuurtoren geweest die beroemd is vanwege een of andere tv serie, ben vergeten welke, maar deze (Australische) serie is vooral bekend onder de Engelsen. Als laatst nog naar het bekende ‘Bells Beach’ geweest, waar ieder jaar rond Pasen de Ripcurl surfwedstrijden zijn. Er waren alleen een paar kite surfers in het water, want de golven waren niet op z’n best. Daarna nog even bij een weiland gestopt met een heleboel kangoeroes, maar deze zaten best ver weg. Tegen half 9 waren we weer terug in ons hostel. Het was echt een vette tour, maar wel zeer vermoeiend. Morgen vlieg ik weer terug naar Sydney voor mijn laatste 3 nachten in Australië.

Oh ja, sorry voor de vele foto’s, maar dit is nog maar de helft van de foto’s die ik heb gemaakt ;)

Foto’s Great Ocean Road: https://picasaweb.google.com/berden.esther/GreatOceanRoad151112Tot161112?authkey=Gv1sRgCOPFss-P7uDpQQ#

• 18 November 2012 - 20:09

Suzanne:

FANTASTISCH verhaal en GEWELDIGE foto`s!!!! Kun je voor mij zo`n koala meebrengen :)?? (knuffel mag ook hihi) Enne wat gaaf die kangoeroes!!
    Je hoeft je echt niet te excuseren voor de vele foto`s, want ze zijn super mooi om te zien!!! Hoe meer, hoe beter...

Tot snel xxxxxxx liefs Suus

• 18 November 2012 - 22:12

Tonny:

Helemaal mee eens!! Het zijn mooie foto's met prachtige kleuren!! Dus nooit teveel!!

• 23 November 2012 - 03:55

Astrid:

Wat weer een sjiek verhaal om te lezen! En als ik dan al die geweldige foto's zie dan kan ik me helemaal voorstellen dat je zo ontzettend geniet daar! Vooral al die kleurrijke vogels maken zo veel indruk op me, echt gaaf om ze in het wild te zien!

Geniet ze nog meis!!

En bedankt voor de vele foto's, dat vinden we alleen maar leuk!