China 02-08/06-08 - Reisverslag uit Datong, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu China 02-08/06-08 - Reisverslag uit Datong, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu

China 02-08/06-08

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 Augustus 2012 | China, Datong

Deel 2: Chengde 02-08 tot 04-08 en Datong 04-08 tot 06-08

02-08 Vanmorgen in alle vroegte (6 uur) ging mijn wekker. Ik ben na een kwartiertje opgestaan en om half 7 was ik onderweg naar het treinstation voor mijn trein richting Chengde. Ik kwam om precies 7 uur hier aan, ik hoorde de klok namelijk luiden. Maar ja, waar moest ik precies zijn? Ik ben op goed geluk naar een toegangspoortje gelopen en mocht hier meteen doorlopen. Gelukkig, de eerste hindernis overleefd. Nu nog mijn platvorm vinden. Omdat ik nogal moeilijk stond te kijken, kwam er gelukkig snel een medewerker naar me toe en verwees me naar het juiste platvorm. Hier aangekomen moest ik, met een heleboel Chinezen wachten tot we het platvorm op mochten. Ik geloof dat ik de enige niet-Chinees was en werd nogal aangestaard. Aanstaren doen ze hier graag en ze kijken ook niet weg als ze merken dat je het door hebt. Nou ja, ik raak er al aan gewend. Toen de deuren naar het platvorm eindelijk opengingen wilde iedereen zo snel mogelijk naar de trein. Een beetje onzinnig als je het mij vraagt want iedereen heeft een aangewezen plaats. Deze had ik snel gevonden en de 4,5 uur durende treinreis begon. Ik heb wat geprobeerd te slapen en verder wat gelezen en muziek geluisterd. De 4,5 uur waren vrij snel voorbij en aangekomen in Chengde ging ik op zoek naar mijn hostel. Net als in Beijing had ik hier duidelijke instructies en ik had het hostel dan ook snel gevonden. Sinds een tijdje zit dit hostel in een hotel en ik heb dan ook een ruime kamer waarin 2 bedden staan en er is een extra kamer aan deze kamer met nog 2 bedden. Een 4-persoons ‘dorm-room’ dus, maar wel iets luxer, heb zelfs een tv om de Olympische Spelen te bekijken.
Na me geïnstalleerd te hebben ben ik even naar buiten gegaan om wat rond te kijken en om wat te eten. Ik heb de hele dag nog geen andere toeristen gezien en vooral de kleine kinderen zijn erg gefascineerd door mij en zijn erg verlegen als ik naar ze lach. Dit vind ik wel grappig, want grote kans dat ik de eerste buitenlander ben die ze in hun leven zien. Ik ben naar een noodle-fastfood restaurant gegaan en heb hier voor minder dan 3 euro gegeten. De portie was in Chinees formaat, dus na ongeveer een kwart opgegeten te hebben moest ik het dan ook opgeven. Het was erg lekker, maar niet echt mijn ding. Morgen ga ik dus iets anders proberen. Gelukkig maar dat het allemaal zo goedkoop is. Nu ben ik in mijn hostel/hotel en kijk ik even de Olympische Spelen.
Morgen wil ik naar het ‘Summer Mountain Resort’, het zomerverblijf van de keizers uit het Chinese verleden. Ik ben benieuwd wat ik hiervan kan verwachten.

03-08 Summer Mountain Resort
Vandaag ben ik met de bus naar het Summer Mountain Resort gegaan. Hier aangekomen zag ik al veel Chinese toeristen en wist ik dus waar ik zijn moest. Het is een groot park met veel verschillende gebouwen, vroeger gebruikt al zomerverblijf van verschillende Chinese keizers om aan de hitte van Beijing te ontsnappen. Er zijn hier verschillende vijvers deze hebben allemaal veel waterlelies. Erg mooi om te zien. Ook hier weer verschillende tempels om Boeddha te vereren en ik blijf ze echt mooi vinden, ook al heb ik er al tientallen gezien. In dit park hebben ze ook een gedeelte met Mongoolse gers, of ja de Chinese versie hiervan want ze zijn van beton en hebben ramen. Heel anders dus dan de traditionele gers die ik in Mongolië gezien heb. De stad Chengde is omringd door bergen en een tempelachtig gebouw heb ik bezocht om hier van het uitzicht te genieten. Het was niet normaal warm en dus erg vermoeiend om omhoog te klimmen maar eenmaal boven aangekomen had ik een beetje een overzicht over de stad Chengde. Chengde is een stad van ‘maar’ 450.000 inwoners (volgens Wikipedia) maar erg groot als je het mij vraagt. Na even op adem gekomen te zijn boven op die berg en wat foto’s gemaakt te hebben ben ik weer naar beneden gelopen. Gelukkig niet zo vermoeiend als naar boven. Hierna ben ik nog wat rondgelopen door het park waar ik weer gevraagd werd om op foto’s te gaan. Ik heb deze dag ook verder geen toeristen gezien, dus ik was een ware toeristische attractie. Na een groot deel van het park gezien te hebben ben ik richting het museum van het park gelopen. Tussendoor kwam ik nog iets opmerkelijks tegen, wat je in Nederland niet snel zult zien (denk ik dan). Overal in de bomen hangen vogelkooien waarin een zangvogel zit. De eigenaar zit vaak niet ver weg hiernaar te luisteren en het klinkt ook erg mooi. Het museum stelde niet zoveel voor en ik ben er dan ook niet heel lang gebleven.
Op de terugweg naar mijn hostel ben ik nog even langs een supermarkt gegaan om wat eten te kopen voor morgen. Ik ga namelijk naar Datong met de trein en moet via Beijing reizen. Het zal een lange treindag worden. Iets goors wat ze hier in supermarkten verkopen, maar waar ik al verschillende Chinezen van heb zien genieten, zijn kippenpoten (zie foto). Het ziet er echt te goor uit en ik ga het dan ook niet proberen.
’s Avonds weer op straat gegeten. Dit keer koos ik wat ingrediënten uit en deze werden aan tafel voor me gebakken. Ik had kip en ui, een salade en een lekker koud biertje (voor de slimmeriken, alleen de kip en ui werden gebakken). Hier weer veel te veel gegeten en daarna naar bed gegaan. De wekker staat weer om 6 uur.

04-08 Om 20 voor 8 vanmorgen vertrok mijn trein naar Beijing. Ik had weer een prima plaatsje en heb vooral geslapen, gelezen en wat gegeten. Niet heel interessant allemaal. Rond 1 uur ’s middags kwamen we aan in Beijing waar het volgende avontuur begon.
Op mijn treinkaartje stond in plaats van Beijing, Beijing Xi. Geen idee wat dat te betekenen had, dus ik wilde met mijn kaartje weer door de poortjes om het station binnen te gaan. Dit kon helaas niet, want Beijing Xi is blijkbaar een ander treinstation. Oh nee, waar moest ik nu heen. Gelukkig ‘sprak’ een jongen me aan om me te helpen. Lees: hij liet zijn kaartje zien waarop ook Beijing Xi stond en maakte me duidelijk dat ik hem kon volgen om naar het treinstation te gaan. We moesten met de metro en de bus, maar hij zorgde er overal voor dat ik hem kon volgen. Echt super aardig en handig, want anders had ik het nooit gevonden. Toevallig moesten we in dezelfde wachtruimte zijn en hebben we samen gewacht. Hij liet me wat dingen van school zien en ik knikte vriendelijk. Ondertussen was er een jongetje van een jaar of 8 wat de hele tijd bij ons kwam staan. Hij zei niks, maar keek zeer geïnteresseerd naar alles wat wij deden. Na een tijd was het voor mij tijd om naar mijn trein te gaan en ook daar was dat jongetje weer. Tijdens de ruim 6 uur durende treinreis heb ik hem nog vaak gezien en als hij Nederlands had kunnen lezen had hij nu ook mijn boek gelezen, zo aandachtig keek hij er steeds naar. Er waren in deze trein veel te veel mensen en veel van hen stonden dan ook in het gangpad. Dit stond erg vol en was af en toe best irritant voor de mensen die rond kwamen met eten en drinken. Ook deze treinreis weer overleefd en heelhuids aangekomen in Datong. Nu moest ik nog op zoek naar een pinautomaat en mijn hostel.
Met de taxi ben ik naar mijn hostel gegaan want het was al laat, ik was erg moe en mijn hostel lag zo’n 4,5 kilometer van het station. Voor het bescheiden bedrag van iets minder dan 3 euro ben ik er naar toe gebracht en dan heb ik waarschijnlijk nog te veel betaald. Snel ingecheckt in mijn luxe privé 2-persoonskamer, mam even gemaild en toen mijn bed ingedoken. Het was al weer bijna middernacht.

05-08 Net wakker geworden in mijn heerlijk decadente tweepersoonsbed. Heerlijk geslapen en nu even douchen. Ik ga vandaag de Yungang Grotten bekijken. 20 Grotten uitgehakt in de rotsen met grote en kleine Boeddha’s erin. Ze zijn rond 400/500 na Christus gemaakt en dus al erg oud. Ik moest eerst met de taxi en daarna met de bus. Helaas kwamen er geen lege taxi’s voorbij, maar gelukkig heeft een Chinees gezin me naar de bus gebracht. Erg fijn want dat scheelde me weer 1 euro. Daarna met de bus tot aan de grotten. Hier gebruik kunnen maken van mijn studentenkaart voor 50% korting waarna ik het terrein op mocht. Ik ben via een tempel naar de grotten gelopen en het enige wat ik hierover kan zeggen is: Wauw!! Dit is echt heel mooi en indrukwekkend. Ik heb uitgehakte Boeddha’s gezien tot wel 17 meter hoog, niet te geloven hoe mooi en ook hoe indrukwekkend dat ze dit al die eeuwen terug al hebben kunnen maken. Veel foto’s gemaakt natuurlijk en er zijn ook weer veel foto’s van mij gemaakt, al was ik dit keer niet de enige toerist. Heb nog ongeveer 5 anderen gezien. Vrij veel dus tegenover de andere dagen.
Hierna weer terug gegaan naar Datong zelf om even af te koelen en bij te komen en wat foto’s te uploaden. Na even met thuis geskypt te hebben ben ik de straat op gegaan om wat te eten. De straat waar mijn hostel aan ligt is een drukke straat met veel kraampjes met kleren, schoenen of sieraden en veel kraampjes met eten. Ik heb een aantal dingen gegeten waaronder kip. Erg lekker weer en weer totaal anders dan ik eerder heb gehad hier in China. Ik kan hier wel aan wennen en zal na China moeten afkicken van al het lekkere en goedkope eten.

06-08 Vannacht neem ik de nachttrein naar Pingyao waar ik morgen om half 7 zal aankomen. Daarom heb ik vandaag vrij weinig gedaan, behalve boodschappen gedaan en wat rondgelopen. Omdat ik niks gedaan heb, heb ik ook niks te melden en blijft het verhaal over deze dag zo kort.

Daaaag!!

Foto’s Chengde: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Chengde020812Tot040812?authkey=Gv1sRgCM7C2cPlnvXmkQE#

Foto’s Datong: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Datong040812Tot060812?authkey=Gv1sRgCPL_7PLx3vGwkAE#

  • 07 Augustus 2012 - 21:22

    Jaguhs:

    Heey Esther!!

    Wauw ook dit verhaal is er weer 1 in de catagorie: Dat had ik ook wel willen doen/zien!! echt gaaf om te lezen dat je het zo goed naar de zin hebt!!

    groetjes Sanne

  • 08 Augustus 2012 - 00:00

    Sarah:

    Hey Esther,

    Wat maak je toch leuke dingen mee. Blijf zulke verhalen schrijven. Kun je trouwens ook een foto maken van jij met die chinezen..aangezien ze zo veel foto's van jou maken...

    Heel veel plezier nog in Pingyao en we spreken elkaar binnenkort wel weer via whatsapp of skype!

    Groetjes Sarah

  • 10 Augustus 2012 - 20:46

    Erna:

    Het is erg leuk om je verhalen te lezen en je foto s te bekijken ga zo door wij genieten mee met je reisverslagen
    Gr Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 66815

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: