China 07-08/12-08 - Reisverslag uit Xi'an, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu China 07-08/12-08 - Reisverslag uit Xi'an, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu

China 07-08/12-08

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Augustus 2012 | China, Xi'an

Allereerst, ik vergeet het namelijk steeds, wil ik iedereen even bedanken voor de leuke reacties die ik op mn blog krijg. Vind het erg leuk om ze te lezen en zorgen ervoor dat ik mijn blog blijf bijhouden. Ik heb geen idee of iemand de afgelopen tijd iets op Facebook of Twitter heeft gezet, want hier in China is dit geblokkeerd. Over een week ben ik in Australië en zal ik deze allemaal bekijken en hierop proberen te reageren. Mocht ik je op Facebook of Twitter genegeerd hebben, neem dit dus niet persoonlijk.

Deel 3: Pingyao 07-08 tot 08-08 en Xi’an 09-08 tot 12-08

07-08 Vanaf 11 uur gisteravond tot half 7 deze ochtend heb ik in de trein gezeten van Datong naar Pingyao. Ik had een bed en hoewel de bedden 3 hoog waren, had ik het geluk dat ik het onderste bed had. Hoefde ik dat enge trappetje gelukkig niet op. Nog voor de trein vertrok werd het licht uitgedaan en gingen de meeste slapen, ik dus ook. Na een relaxte treinreis kwam ik dus op een onmenselijk vroeg uur aan in Pingyao. Er stonden weer overal mensen met taxi’s te roepen dat ik me ze mee moest, maar met de instructies van het hostel ben ik er rustig naar toe gelopen. Ook dit keer waren ze vrij eenvoudig op te volgen en had ik helemaal geen taxi nodig.
Eenmaal aangekomen kon ik ondanks het vroege uur al mijn kamer in. Ik heb mijn bagage gedropt en ben op pad gegaan. Er lagen namelijk nog mensen te slapen en ik vond het vervelend om ze al voor 8 uur te storen. Ik had voor 2 euro een 12-persoons kamer geboekt, maar tot mijn geluk slaap ik in een 4-persoonskamer. Helemaal niet verkeerd dus.
Pingyao is een authentiek oud Chinees stadje en mijn hostel bevindt zich binnen de stadsmuren. Als ik naar buiten loop ben ik dus meteen in de toeristische attractie en dat is dan ook wat ik vandaag bekeken heb. Allereerst ben ik richting de stadsmuur gegaan en heb hier een stuk over gelopen. Erg apart dat je aan de ene kant de oude stad ziet en aan de andere kant de ‘nieuwe’. Hierna heb ik nog even door de kleine straatjes en steegjes gelopen tot ik echt zo moe was dat ik even een dutje moest gaan doen. Dit heb ik dan ook even gedaan en hierna ben ik weer op pad gegaan. Dit keer voor een ansichtkaart om naar huis te sturen. Het was niet makkelijk om er een te vinden en als ze er al verkopen, verkopen ze deze vaak in een setje van 10. Zoveel heb ik er helemaal niet nodig en vaak zitten er maar 2 of 3 mooie bij. Gelukkig vond ik een winkeltje dat wel losse kaarten verkocht en ik heb er meteen een gekocht en geschreven. Nu moet ik alleen nog op zoek naar een brievenbus. Ondertussen was het weer erg heet en ben ik even terug gegaan naar het hostel om af te koelen en een douche te nemen.
Hierna op straat nog een lokale lekkernij gehad. Het was niet echt mijn ding, maar best wel lekker. ’s Avonds in het restaurant van het hostel wat gegeten. Als laatste van de avond ben ik nog even de straat op gegaan om foto’s van de verlichte toren te maken. Deze kun je ook op, voor minder dan 1 euro, en dat ga ik morgen doen. Oh ja, de brievenbus heb ik niet gevonden, maar kon de kaarten bij de receptie afgeven. Hoop dat ze aankomen.

08-08 Lekker uitgeslapen vandaag en om half 12 uitgecheckt. Ik vertrek vanavond per trein naar Xi’an en heb nog de hele dag hier in Pingyao. Als eerste ga ik vandaag de Market Tower op over de stad te kunnen kijken. Het stelde niet heel veel voor, maar het kostte dan ook vrij weinig. Hierna weer door de straatjes van Pingyao gelopen. Toen ik het te warm kreeg ben ik terug gegaan naar het hostel, waar ik net nadat ik me installeerde een reiziger tegenkwam die ik ook in Datong heb gezien. Samen met nog een paar Chinezen zijn we wat gaan eten, erg lekker en vooral niet duur. Daarna samen met deze reiziger (Daniel uit Brazilië), zonder de Chinezen, nog door Pingyao gelopen. Met het entreeticket voor de muur kun je ook in vele kleine ‘museums’ overal verspreid door de stad. Hier zie je wat geschiedenis van Pingyao, maar het meeste is in het Chinees dus kunnen we niet lezen. Wel leuk om te zien en wat vooral leuk is, zijn de vele Engelse taalfouten. Hier heb ik dan ook verschillende foto’s van gemaakt. ‘No touchina’ is er een van. Ze bedoelen natuurlijk ‘no touching’ en soms staat het ook wel goed geschreven, maar touchina klinkt natuurlijk veel leuker. Later deze dag terug naar het hostel gegaan om even bij te komen, even niks te doen en te wachten op ons vervoer naar het treinstation. We gaan namelijk met dezelfde trein en hebben toevallig ook nog plaatsen naast elkaar. Hoe klein is de wereld toch, want er zitten minstens 1000 mensen in deze treinen. Voordat we vertrokken eerst nog met hem, een paar Spanjaarden en Chinezen wat gegeten in het hostel.

09-08 De trein, dat was weer een heel avontuur. Dit keer had ik geen slaapplaats, maar een zitplaats en de rit zou van half 10 tot ongeveer half 7 (in de ochtend) duren. Veel lawaai, veel te druk en dus niet echt een mogelijkheid om te slapen. Gelukkig zat ik aan het raam en heb ik vele pogingen tot slapen kunnen doen en gelukkig ff kunnen slapen. Eenmaal aangekomen in Xi’an was ik dan ook gebroken. Gelukkig werd ik opgehaald door het hostel en hoefde ik het deze keer niet zelf te zoeken. In het hostel aangekomen was het ongeveer 7 uur en was mijn bed nog niet beschikbaar. Helaas duurde het tot na 12 uur voordat ik mijn kamer in kon. Ik heb gelukkig in de lobby een beetje kunnen slapen, maar was erg blij toen ik mijn kamer en dus mijn bed in kon. Ik heb dan ook even heerlijk geslapen en daarna een douche genomen.
Eenmaal opgeknapt ben ik naar buiten gegaan en heb wat rondgelopen door Xi’an. Het is hier ook lekker benauwd, maar daar ben ik al haast aan gewend. Hierna even naar het hostel teruggegaan, of ja even, ik moest het eerst nog vinden. De kaart die ik van het hostel heb gekregen is vrij onduidelijk en de straatnamen zijn niet allemaal te lezen. Gelukkig heb ik het na een tijdje toch gevonden. Hier heb ik de foto’s van Pingyao uitgezocht en ga ik mijn was doen. Daarna is het al weer tijd om wat te gaan eten.
’s Avonds heb ik wat door de Moslimwijk gelopen en hier wat gegeten. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb echt het idee dat de Chinezen hier er anders uit zien dan de ‘gewone’ Chinezen. De Moslimwijk is een gedeelte met veel kleine smalle straatjes, veel kraampjes met eten en souvenirs en heel veel mensen. Ze verkopen veel gedroogd fruit, ik heb zelfs gedroogde kiwi gezien. Geen idee of het lekker is. Hierna ben ik weer teruggelopen naar mijn hostel en redelijk op tijd naar bed gegaan.

10-08 Xi’an is bekend om het terracotta leger. Dit is ontdekt door een paar Chinese boeren rond 1974 toen zij een put aan het graven waren. Deze dag ben ik dit dan ook gaan bezoeken. Na een ritje van ongeveer een uur met de bus, samen met twee meisjes uit Slovenië kwamen we hier aan. Het was vandaag weer veel te warm en benauwd, wen er maar niet aan, helaas. Het terracotta leger is erg indrukwekkend en niet te geloven dat ze ooit zoveel terracotta beelden onder de grond hebben gestopt. De beelden zie je helaas alleen maar van boven, dus het zien van de gezichten is vrij lastig. In de Lonely Planet staat dat geen van de beelden hetzelfde is. Sommige hebben ander haar, andere kleding, staan anders, hebben een ander gezicht of andere schoenen. Er indrukwekkend als je bedenkt dat er al zo’n 8000 beelden zijn opgegraven. Na dit zo’n 3 uur bezocht te hebben, wat lang genoeg is, zijn we weer terug gegaan naar Xi’an. Ik moest nog een treinkaartje kopen naar mijn volgende plaats, Hangzhou, en dit heb ik dan ook gedaan. Helaas hadden ze voor deze trein geen bedden meer, alleen zitplaatsen en moet ik over 2 dagen 22 uur zitten in de trein. Ik hoop dat ik het ga overleven, want het zal erg vermoeiend zijn. Na dit kaartje gekocht te hebben ben ik samen met de Sloveense meisjes wat gaan eten in hun hostel. Na het eten moesten zijn richting hun trein en ben ik richting mijn hostel gelopen. Onderweg kwam ik nog wat mensen uit mijn hostel tegen die een biertje gingen drinken, dus ben ik gezellig met hun meegegaan. Uiteindelijk lag ik rond 1 uur in mijn bed en heb ik een lange, warme, vermoeiende, maar zeer leuke dag gehad. Zeker voor herhaling vatbaar.

11-08 Vandaag had ik niet heel veel zin om veel te doen, dus ben ik eerst naar de supermarkt gegaan om wat te eten en drinken te halen. Dit zal ik morgen nog een keer doen voordat ik naar het treinstation ga. Daarna ben ik naar de Bell Tower en Drum Tower gegaan. Twee markante gebouwen midden in Xi’an. Erg mooi om te zien, vooral de geschilderde binnenkant. Hier kwam ik een Duitse backpacker tegen en samen hebben we de torens bezocht. Hierna zijn we naar de Moslimwijk gegaan om dit ook eens overdag te zien. Er werd ook nu weer van alles verkocht, maar gelukkig was het niet zo druk als ’s avonds. Helaas was het wel erg heet en heb ik het vandaag niet heel lang volgehouden. Ik ben hierna teruggegaan naar mijn hostel om even af te koelen en mijn blog bij te werken van de afgelopen dagen. In het hostel kwam ik een Britse backpacker tegen die ik de avond ervoor ook had gezien, samen hebben we een biertje gedronken in de bar van het hostel waarna we de straat op gegaan zijn om wat te eten. We wisten niet goed waar, dus maar weer naar de Moslimwijk naar hetzelfde kraampje als waar ik eerder geweest was. Het eten was er goedkoop en lekker, dus zeker geen verkeerde keuze. Hierna rustig teruggelopen naar het hostel, waarbij we bijna verdwaalden. Alles lijkt hier namelijk op elkaar, zeker in het donker. Gelukkig het hostel weer gevonden en nog een biertje gedronken, een stukje van de finalewedstrijd van het voetbal van de Olympische Spelen gezien en wat gekletst. Hierna was het tijd om naar bed te gaan, want ik kan wel wat extra slaap gebruiken voor mijn lange treinreis.

12-08 Deze dag stond in het teken van mijn treinreis. Eerst nog even de laatste boodschapjes gedaan en toen met mijn backpack richting station. Anders dan eerdere keren, waar de trein op de minuut precies vertrok, was deze trein ruim een half uur te laat. Hoop dat we dat tijdens de reis inhalen want ik heb maar kort de tijd in Hangzhou omdat ik zo’n lange treinreis voor de boeg heb.
De treinreis is weer erg vermoeiend. Heb gelukkig een plaatsje aan het raam, de airco staat aan en ik heb mijn kussentje bij me. Ik heb gelukkig wel wat kunnen slapen deze keer, maar dat is ook wel nodig. Gelukkig had ik genoeg eten bij me om, als ik me verveel, wat te eten. Verder zo’n beetje mijn hele IPod kunnen luisteren en nog een Chinese ruzie gehoord in mijn wagon. Er werd vooral geschreeuwd en de hele wagon was aan het kijken. Jammer dat ik het niet kon verstaan. Het laatste stuk van de treinreis heb ik verschillende rijstvelden gezien, helaas is het raam erg vies en komen ze zo dus niet mooi op de foto. Hopelijk zie ik er in de komende dagen nog een paar voor betere foto’s.

Foto’s Pingyao: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Pingyao070812Tot080812?authkey=Gv1sRgCKi73Pm-xqGowwE#

Foto’s Xi’an: https://picasaweb.google.com/berden.esther/XiAn090812Tot120812?authkey=Gv1sRgCIKFh7f4q7qa_wE#

  • 13 Augustus 2012 - 19:31

    Pap:

    Hoi Esther,
    ziet er weer indrukwekkend uit.zeker de foto's van die beelden. Waren dat er 8000 en heb je ze nageteld?
    Ben blij dat ik zo'n lange treinreis niet hoef te maken en dat zittend op een bankje. Je moet het er maar voor over hebben. In elk geval voor straks veel plezier en nu maar wachten op het volgende verhaal en de volgende foto's

    xxx Pap

  • 22 Augustus 2012 - 18:53

    Suzanne:

    Ik ben wel benieuwd hoe die Chinezen die er anders uitzien dan 'gewone Chinezen' eruit zien! :)
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 67158

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: