Trans Mongolië Express 26-07/27-07 - Reisverslag uit Beijing, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu Trans Mongolië Express 26-07/27-07 - Reisverslag uit Beijing, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Trans Mongolië Express 26-07/27-07

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Juli 2012 | China, Beijing

Deel 3: Ulaanbaatar-Beijing

Het derde een laatste deel van de Trans Mongolië Express begon de dag na de tour door Mongolië. Sarah en ik waren samen teruggekomen omdat we beide op 26 juli met de trein naar Beijing zouden gaan. De trein vertrok om 7.15 uur, dus onze wekkers gingen af om 5 uur in de ochtend. Zo konden we nog even wakker worden en hadden we genoeg tijd om naar het station te lopen, wat op zo’n 15 minuten lopen van ons hostel lag.
Veel te vroeg stonden we de 26e op en iets na 6 uur waren we op het treinstation. Het was duidelijk dat er een internationale trein zou vertrekken want overal zag je backpackers en er waren weinig Mongolen te bekennen. Ongeveer een half uur voor vertrek kwam de trein aan en zochten we onze bedden op. We zaten in verschillende wagons maar zouden elkaar vast nog wel een keer zien. Omdat het nog zo vroeg was, ben ik nadat ik mijn lakenpakket had gekregen mijn bed ingeklommen. Ik sliep dit keer bovenin en het was in het begin een uitdaging om in mijn bed te komen. Dit keer deelde ik mijn coupé met 2 Nederlandse jongens en 1 Zweedse man. Deze hebben we niet veel gezien omdat er een grote groep Zweden aan boord was die allemaal bij elkaar hoorden.
’s Avonds ben ik met Sarah in de restauratiewagen gaan eten, waar ze maar 1 vast menu hadden. Het stelde niet veel voor, maar was wel lekker. Tijdens het eten nog wat gepraat met wat andere toeristen, welke vanuit Schotland met de trein naar China gingen met diverse korte stops in de verschillende landen.
De trein had dit keer niet veel stops, behalve een hele lange bij de grens. Tijdens de grensovergang werden de paspoorten eerst door de Mongoolse douane gecontroleerd. Daarna reden we verder naar de Chinese grens waar tijdens de paspoortcontrole de onderstellen van de trein werden gewisseld. De Russische en Mongoolse rails hebben een andere breedte dan de Chinese en daarom werden we met wagon en al omhoog getakeld, de wielen werden er onderuit gereden en werden vervangen door andere wielen. Dit hele proces inclusief de paspoortcontrole duurde aan de Chinese kant van de grens zo’n 4 uur. Op zich niet heel vervelend, behalve dat het van 21.00 tot 01.00 duurde, iedereen naar bed wilde en we de wc’s niet konden gebruiken. Na vertrek vanaf het station in Erlian waar de grenscontrole was, ging iedereen dan ook snel naar bed.
Na een heerlijke nacht slapen, zouden we volgends de Trans Siberian Railway Lonely Planet de Chinese muur kunnen zien. Na lang uit het raam gestaard te hebben en de muur niet te hebben gezien, heb ik dit maar opgegeven. Ik zal de muur in de komende dagen gaan bezoeken. Wel heb ik veel mooie bergen gezien en zijn we door een heleboel tunnels gereden.
Uiteindelijk kwamen we aan in Beijing waar het erg benauwd was. Met behulp van Sarah heb ik een metrokaartje gekocht en ben ik naar mijn hostel gegaan. Meer hierover in mijn volgende blog.


Ik ben nu al in mijn 4e land en ben al ruim een maand onderweg. Ik heb al veel meegemaakt en veel aardige mensen ontmoet. Ik heb dan ook de tijd van mijn leven en hoop dat dit de komende 7 maanden zo zal blijven, maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan.

Foto’s laatste deel Trans Mongolië Express: https://picasaweb.google.com/berden.esther/TransMongolieExpressUlaanbaatarBeijing260712Tot27071204?authkey=Gv1sRgCKvG4ZXck8-qgAE

  • 29 Juli 2012 - 18:19

    Tonny:

    Alweer prachtige foto"s en een leuk verslag!! Veel plezier bij de Chinese muur!!!
    Groetjes, Tonny

  • 29 Juli 2012 - 23:02

    Diny:

    Het lijkt wel of je in een film zit en ons laat zien wat er allemaal in Mongolië te doen is. Geweldig dat jij dit allemaal meemaakt en zo mooi kunt beschrijven en fotograferen. En nu op weg naar de Chinese muur. Veel plezier verder.
    Groetjes, Frans en Diny

  • 30 Juli 2012 - 13:41

    Suzanne:

    En alweer een fantastisch verslag en foto`s!!! Geweldig dat je zo geniet van je reis en dat gaat de komende maanden echt wel goed komen! :)
    Zometeen gaan we lekker skypen! Zin in!!!
    xxxx Suus

  • 30 Juli 2012 - 21:08

    Marij En Hans Berden:

    Ha Esther,
    't is me wat met die Chinezen ( met of zonder sambal )!
    Klinkt goed met je avontuur. goed dat je de reizen maakt wordt je "blik" ruimer van.
    Net ff met Tonny ( je moeder ) gebeld want sul als ik ben kreeg ik de foto's niet geopend, iets met de nieuwe site zegt ze ( of oude sukkels kan ook nog ).
    Vraag van Tonny, moeten ze nu 1 of 2 lege koffers meenemen naar Australië om je je spullen mee naar huis te nemen?!
    Enjoy!!!!!!
    Gr.
    Marij en Hans


  • 31 Juli 2012 - 11:38

    Michelle Van Eyndhoven:

    Klinkt weer goed, Berber!
    Enjoy China en we gaan snel eens skypen!!
    xxx

  • 03 Augustus 2012 - 11:13

    Paul Hermans:

    Haa Esther leuk om je verslag te lezen, enjoy China!

    Groetjes Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 66807

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: