China 16-08/19-08 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu China 16-08/19-08 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu

China 16-08/19-08

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Augustus 2012 | China, Sjanghai

Deel 4: Shanghai

16-08 Aan het eind van de middag gearriveerd in Shanghai. Ik dacht het hostel makkelijk te kunnen vinden. Op mijn papiertje stond waar ik heen moest met de metro en dacht, dan zal ik het hostel wel haast kunnen zien, er stonden verder geen instructies vermeld. Helaas was dit niet zo. Geen idee welke kant ik uit moest of waar ik was. Gelukkig zag ik een groot, luxe hotel naast het metrostation. Hier ben ik dan ook maar binnengestapt en heb ik naar de weg gevraagd. Ze wezen me een bepaalde richting in, hopelijk kon ik het snel vinden. Tussendoor nog maar een keer naar de richting gevraagd en het hostel gevonden. Hier maar meteen om een kaart en metrokaart gevraagd van Shanghai, want in deze stad met (ik geloof) 19 miljoen inwoners verdwaal ik anders vast. Ik heb me geïnstalleerd in mijn bed, of ja mijn bagage gedropt en ben de straat op gegaan. Even kijken waar ik beland ben. Beetje rondgelopen hier en wat kouds te drinken gekocht en wat warms te eten en toen terug gegaan naar mijn hostel om een verfrissende douche te nemen. Ik heb vandaag weer een nieuw soort apart eten gezien. Het waren netjes met hierin nog levende, ja je leest het goed LEVENDE kikkers....brr…geen idee of ze gebakken of gekookt worden, maar een ding weet ik zeker, ik ga ze niet proeven. Hierna nog even mijn mail bekeken, wat met een andere backpacker gekletst en toen was het ineens al 12 uur. Toch maar m’n bedje opgemaakt en ingedoken.

17-08 Heerlijk geslapen, al kraakt het stapelbed bij iedere beweging en snurkt er iemand in de kamer. Door de airconditioning is het heerlijk slapen onder een dekbed en ook mijn kussen is aangenaam. Vandaag ga ik op pad voor souvenirs voor mezelf en voor thuis. Eerst maar eens naar een winkelcentrum met goedkope kleding. Er zijn me honderden tassen, zonnebrillen en horloges aangeboden, maar aangezien ik ze niet nodig heb en ook geen ruimte in mijn tas heb, heb ik hier niks gekocht. Of ja, eigenlijk wel iets, maar dat ziet degene voor wie het is pas in februari ;-) hoop dat het past. Daarna naar de grote bekende winkelstraat hier, veel merken gezien, weer veel tassen kunnen kopen, maar het enige wat ik hier heb gekocht is een broodje van Subway, had ik al zolang niet gehad. Daarna naar ‘The Bund’ gelopen. Dit is de pier aan de rivier die midden (ongeveer dan) door Shanghai loopt. Aan de ene kant een boulevard om rond te lopen, aan de andere kant te veel wolkenkrabbers om op te noemen, wat een heel mooi uitzicht geeft. Ik had gelezen dat je ergens aan de andere kant een uitzichtpunt hebt vanaf de 88ste verdieping. Hier ben ik dan ook naar toe gegaan. Ze hadden een ‘sightseeing tunnel’ onder de rivier, maar helaas kon je vanuit hier niks zien, alleen wat gekleurde lichtjes. Een beetje zonde van het geld, maar helaas wist ik dit vooraf niet. Hierna naar de Jin Mao Tower gelopen met het mooie uitzicht. De lift gaat hier 9 meter per seconde omhoog en de 88ste verdieping ligt op 340 meter hoogte. Reken maar uit dat dit erg snel gaat. Weer veel te veel foto’s gemaakt, net als vanaf de boulevard, maar dat was het ook wel waard. Kreeg om de een of andere reden met een kaartje wat ik had gekregen nog een gratis parel (het was natuurlijk zodat ik de te dure ketting erbij kocht, maar heb alleen de parel genomen) en ben toen weer naar beneden gegaan. Vanaf hier ben ik over de boulevard richting YuYuan Park gegaan. Een ‘park’ met veel winkeltjes en lekker eten. Ik ben geslaagd voor bijna al mijn souvenirs, dus hoef morgen nog maar op zoek naar een paar. Uiteindelijk ben ik hiermee de hele dag bezig geweest. Heb ondertussen nog wat gegeten en ben daarna teruggegaan naar mijn hostel. Eens even bedenken wat ik morgen ga doen. Wil in ieder geval nog een keer naar de boulevard, maar nu in het donker omdat dit ook erg mooi moet zijn.

18-08 Vandaag lekker rustig aan gedaan. Ik ben eerst naar Dongtai Road gegaan. Een straatje met veel antiek, zeggen ze. Veel spullen die ze er verkopen, zijn hier overal te krijgen. Wel leuk om te zien omdat het vaak erg volgepropte winkeltjes zijn die een deel van hun waar buiten hebben staan. Ze verkochten veel bronzen beeldjes en ook veel zijde kleding. Ik heb er alleen een paar kaarten gekocht om met mijn laatste postzegels te versturen en mijn laatste souvenirs. Vanaf hier ben ik naar Peoples Square gelopen. Dit staat overal vermeldt, maar stelt eigenlijk helemaal niks voor. Het is een groot park met mooie grasvelden om op te liggen. Helaas mag je niet op het gras komen, laat staan er op gaan liggen. Beetje een tegenvaller, dus maar snel verder gelopen. Ik kwam weer uit in de grote winkelstraat en ben wat winkels ingegaan om af te koelen. Aangezien mijn backpack al helemaal vol is, heb ik hier niks gekocht. Ben wel toe aan nieuwe schoenen, vind ik zelf, maar die koop ik later wel, als ik ze echt nodig heb en wat ruimte in mijn tas heb.
Hierna was ik erg moe en oververhit, dus ben terug gegaan naar mijn hostel. Hier heb ik een verfrissende douche genomen, even geskypt met mam en toen weer op pad gegaan. Ik wilde namelijk nog wat mooie foto’s maken van The Bund in het donker. Alle wolkenkrabbers zijn dan verlicht en dat moest dan ook erg mooi zijn. En ja hoor, het was echt super mooi. Alleen wel een beetje erg druk. Ik heb veel te veel foto’s hiervan gemaakt, zal de beste uitzoeken want ik geloof niet dat ik er iemand een plezier mee doe om 50 (of misschien wel meer) dezelfde foto’s online te zetten. Hier wat rondgelopen, mensen gekeken, op de foto geweest en toen weer teruggelopen naar mijn hostel. Aangekomen bij het hostel nog wat eten gehaald voor het hostel, lekker gebarbecued en weer veel te pittig, maar gewoonweg heerlijk. Dit ga ik zeker missen in Australië, maar ik kijk ook wel uit naar ‘normaal’ eten en de mogelijkheid om zelf te koken. Dit is hier in China niet echt mogelijk. Nog even gekletst met wat anders backpackers en wat Chinezen en toen maar naar bed gegaan. Morgen vlieg ik naar Australië….heb er veel zin in.

19-08 Op tijd opgestaan vandaag en mijn tas ingepakt. Even beneden gewogen en zit op ongeveer 16/17 kilo. Dat valt me reuze mee. Verder eigenlijk niet echt iets gedaan. Beetje rondgehangen in het hostel en gewacht tot ik naar het vliegveld kan gaan. Wil er niet te vroeg zijn en om nog wat rond te lopen heb ik te weinig tijd en het is me gewoonweg te warm. Hoop dat de vlucht goed gaat en ik wat lekkers te eten krijg onderweg. De vlucht duurt ruim 10 uur, maar hoe deze is verlopen lezen jullie in mijn volgende blog. Tot in Australië!!

Foto’s: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Shanghai160812Tot190812?authkey=Gv1sRgCL6VnbzwoYyBuwE#

  • 27 Augustus 2012 - 12:14

    Sarah:

    Hey Esther,

    wederom weer een leuk verhaal om te lezen. Ben erg benieuwd naar de souvenirs ;) Hoorde van mam dat je bijna naar Alice Springs gaat. Veel plezier daar alvast!

  • 27 Augustus 2012 - 14:15

    Tonny:

    Wat een stad!! alweer mooie foto's!!!!

  • 28 Augustus 2012 - 21:48

    Arjan En Petra:

    Ha Esther,
    Wat een belevenissen zeg! Heel vervelend zo'n lange reis.... Bedankt voor je leuke kaart. De kids zijn wel helemaal verbaasd over het feit waar jij allemaal op vakantie gaat, is toch iets anders dan met de caravan naar Frankrijk (ook niet slecht hoor!). Wij volgens je verhalen braaf, veel plezier nog en doe je ouders straks de groeten in Australie.
    Groeten uit Weert


  • 13 September 2012 - 19:59

    Astrid:

    Haa meis,

    Ik heb toch even nog teruggezocht om te kijken naar de foto's die je gemaakt hebt terwijl je in die geweldig hoge toren bent geweest. Toch wel heel mooi allemaal om te zien!
    En vooral nu extra bijzonder om te zien aangezien wij weer een ontzettend leuk kaartje van je hebben gekregen, ontzettend bedankt hiervoor meis!

    Liefs Astrid & Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 66885

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: