Alice Springs & Uluru 29-08/03-09 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu Alice Springs & Uluru 29-08/03-09 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Alice Springs & Uluru 29-08/03-09

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 September 2012 | Australië, Alice Springs

Tour Darwin - Alice Springs en tour Kings Canyon, Kata Tjuta en Uluru 29-08/03-09

29-08 Vanuit Darwin zijn er verschillende manieren om naar Alice Springs te gaan. Vliegen, met de Greyhound bus of met een tour. Paul en ik kwamen een tour tegen die goedkoper was dan vliegen of saai met de Greyhound bus te gaan. Een tweedaagse tour met tussendoor verschillende stops, een gratis barbecue, gratis overnachting tijdens de tour en een gratis overnachting bij aankomst in Alice Springs. Deze tour vertrok alleen op woensdag, dus hebben we besloten om samen naar Alice Springs te gaan en hier Uluru te bezoeken.
Vandaag werden we om 6 uur opgehaald bij ons hostel. Tot ons geluk had het busje, groot genoeg voor 21 personen, maar 6 passagiers inclusief ons. We hadden dus lekker veel ruimte en konden heerlijk slapen. We moesten in 2 dagen ruim 1500 kilometer afleggen dus hadden veel uren in de bus voor de boeg.
Rond het eind van de middags kwamen we aan bij Daly Waters, waar we ook zouden overnachten. Eerst hebben we een oud luchtvaart complex bezocht. Hier zagen we een hangaar gebruikt tijdens de tweede wereldoorlog, wat nu een nationaal monument is. Hierna reden we verder naar de Daly Waters pub, een café zoals je normaal alleen in films ziet. Je kunt hier iets van jezelf achterlaten, zoals je T-shirt, ondergoed of bh. Erg leuk om te zien, je kijkt je ogen uit. Hierna hebben we lekker gebarbecued en een paar biertjes gedronken. We gingen allemaal op tijd naar bed, want morgen vertrekken we om half 6, we moeten namelijk nog zo’n 900 kilometer afleggen.

30-08 Lekker vroeg opgestaan en rond half 7 hebben we even een stop gemaakt. Dit keer bij een monument voor de telegraaf lijn die Australië met Engeland verbond. Hierna nog een stop gehad bij een van de oudste telegraafstations in deze regio. Hier even rondgelopen en wat foto’s gemaakt. Daarna was het tijd voor de Devils Marbles. Grote ronde rotsen die op knikkers lijken. Leuk om tussendoor te lopen en op te klimmen, voor zover dat mogelijk is. Tussendoor nog een stop gemaakt bij een rare plaats waar ze verschillende keren aliens hebben gespot. Beetje rare plaats, maar wel grappig. Ook kwamen we nog een beeld tegen, 50 ft. hoog van een man en een van een vrouw met kind. Erg bizar, maar ja dit was niet het eerste rare wat we tegenkwamen.
Uiteindelijk kwamen we aan in Alice Springs. Hier zijn we naar ons hostel gebracht waar we ’s avonds hadden afgesproken om nog een biertje te drinken. Het was een erg gezellig groepje tijdens onze tour en met 3 van de 6 gaan we dezelfde tour doen naar Uluru. De anderen gaan ook een tour doen en komen we vast nog wel een keer tegen. Alle tours hier zijn namelijk ongeveer hetzelfde want iedereen wil Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon zien.

31-08 Omdat alle tours hier om 6 uur vertrekken, konden we al vanaf 5 uur ontbijten. Vroeg opgestaan dus en even wat gegeten. Onze tourgroep bestond uit 10 personen en ook dit keer hadden we een busje voor ongeveer 20 personen. Weer plek zat dus, erg fijn. Vanaf Alice Springs is het zo’n 475 kilometer naar Kings Canyon, onze eerste stop. Om de reistijd wat aangenamer te maken, gingen we eerst kameel rijden. Of ja, het was een afstand van 100 meter waarvan de laatste 50 meter werd gerend met de kameel. Erg grappig, maar niks aparts. Iedereen maakte foto’s van de kamelen, behalve ik. Ik heb in Mongolië namelijk al genoeg kamelen gezien. We zaten al voor half 8 op de kameel, dus na het ritje was iedereen goed wakker.
Op alle borden naast de weg staat niet alleen de Engelse naam voor de rotsformaties, maar ook de Aboriginal naam. De naam voor Kings Canyon is Watarrka. Bij een korte stop hadden we de perfecte gelegenheid om een foto van een Road Train te maken, een vrachtwagen met 2 of soms 3 trailers er achter. Erg vet om te zien. Eenmaal bij Kings Canyon aangekomen gingen we een wandeling maken van zo’n 5,5 kilometer. Maar omdat het berg op is en iedereen veel foto’s maakt, is de verwachte wandeltijd zo’n 3,5 uur. Denk dat we ook wel zo lang gelopen hebben. De wandeling begon met een stijl stuk klimmen, net zo vermoeiend als de Chinese muur oplopen. Hierna werd het gelukkig iets meer relaxt. Ik heb weer te veel foto’s gemaakt, want ook dit was erg indrukwekkend. Tussendoor kwamen we nog bij een drinkplaats, maar omdat het nu heel droog is konden we er niet zwemmen. Het water is te troebel, dus hebben we hier gewoon gezeten en een broodje gegeten.
’s Avonds hebben we gebarbecued en in een swag geslapen. De temperatuur hier is nogal anders dan rond Darwin, dus heb ik met al mijn warme kleren aan geslapen.

01-09 Vandaag rijden we richting Kata Tjuta (Engelse naam the Olgas) en Uluru (Engelse naam Ayers Rock). Onze eerste bestemming was Kata Tjuta, hier hebben we een fikse wandeling gemaakt rondom en tussen de rotsen. Sommige uitzichten leken wel thuis te horen in een Jurassic Park. Deze rotsen zijn net als Uluru erg bijzonder voor de Aboriginals en de rotsen beklimmen hebben ze dan ook liever niet. Gelukkig zijn er verschillende wandelpaden waardoor je dit toch kunt bezoeken. We begonnen met Valley of the Winds. Erg winderig was het inderdaad en iedereen had het dan ook erg koud, gelukkig scheen de zon en warmden we snel op voor we aan de rest van de wandeling begonnen. Na een lange maar mooie wandeling kwamen we terug bij onze bus, waar we getrakteerd werden op sinaasappel en ananas, een heerlijke verfrissing want ondertussen was het weer aardig warm geworden. Na deze wandeling zijn we richting Uluru gereden en het cultureel centrum. Omdat ook dit zeer speciale betekenissen heeft voor de Aboriginals mochten hiervan geen foto’s gemaakt worden. Het cultureel centrum bevatte veel informatie over de verschillende verhalen van de Aboriginals, erg interessant en het spreekt me erg aan. Elk verhaal bevat een levensles en dateert vele eeuwen terug. Hierna gingen we een stuk van de Base Walk lopen rond Uluru. Hier kwamen we het verhaal van Tjukuritja tegen. Ik heb een foto van het bord gemaakt, want uitleggen is me teveel werk. Het ‘bewijs’ voor dit verhaal is te zien in de rotsen, ook hier heb ik foto’s van gemaakt, dus bekijk deze maar. Aan het eind van de dag gingen we de zonsondergang bij Uluru bekijken. Erg druk was, maar gelukkig stonden we vooraan en heeft iedereen veel te veel foto’s gemaakt. Hierna zijn we terug gereden naar onze kampeerplaats. We hebben weer lekker gegeten, wat gedronken rond het kampvuur en zijn weer op tijd gaan slapen. Morgen staat namelijk de zonsopgang op de planning.

02-09 Om 5 uur opgestaan. Samen met een van de andere backpackers iedereen wakker gemaakt en toen ontbeten met ‘bacon and eggs’. Niet echt mijn ding zo vroeg in de morgen, maar wel echt lekker. Toen richting Uluru gereden om de zonsopgang te bekijken. Wow, wat veel mensen waren hier, nog meer als gisteren bij de zonsondergang. Het was ijskoud en naar mijn idee minder mooi dan de zonsondergang. Hierna gingen we de Base Walk lopen, behalve dan het stuk van gisteren. Verschillende delen rondom Uluru zijn voor de Aboriginals heilige plekken en hier mogen dan ook geen foto’s gemaakt worden. Dit zal niet door iedereen gedaan worden, maar uit respect voor hun cultuur heb ik op deze plaatsen geen foto’s gemaakt. Er zijn namelijk genoeg andere plaatsen om foto’s van de maken. Veel foto’s gemaakt en veel gezien. Uluru kan ook beklommen worden. Dit is wederom tegen de wensen van de Aboriginals in en lijkt ook vrij moeilijk. Er is alleen een metalen draad waar je jezelf aan vast kunt houden en geen treden of enige bescherming. Wederom uit respect voor hun cultuur heb ik, en ook de andere uit mijn groep, dit niet gedaan. Later in het hostel heb ik foto’s gezien vanaf de top en zo spectaculair is het nou ook weer niet.
Op de terugweg naar Alice Springs hadden we een extra passagier, een andere gids welke half Aboriginal is. Halverwege de weg terug heeft hij ons wat verteld over de Aboriginal tekeningen en hoe je bepaalde vormen kunt maken. Een goede verrassing die door iedereen erg gewaardeerd werd.
’s Avonds in het hostel hebben we nog met z’n allen een hapje gegeten en wat gedronken. Een goede manier om deze tour te beëindigen.
Omdat iedereen zegt dat Alice Springs redelijk gevaarlijk is, met name ’s avonds, en de vluchten vanuit hier naar Cairns erg duur zijn, en morgen de goedkoopste van deze week vertrekt, heb ik besloten om morgen naar Cairns te vliegen. Ik heb deze vlucht vanavond nog even geboekt omdat het internet de dag voor de tour er plotseling mee ophield en ik toen dus niet kon boeken.

03-09 Vandaag vlieg ik naar Cairns, maar ik heb nog geen bevestiging van mijn vlucht gehad. Ik heb dus maar even naar Qantas gebeld om te vragen hoe het zit. Blijkt dat ik over het limiet van mijn credit card ga door deze vlucht en hem daarom niet kan betalen. Meteen maar proberen om Rabo Interhulp te bellen om te kijken hoe ik dit kan oplossen. Ik heb een kaartje waarop staat dat ze 24 uur bereikbaar zijn, gelukkig maar want het is nu ongeveer 5 uur in de ochtend in Nederland. Geen reactie, het is alleen mogelijk om mijn credit card of bankpas te blokkeren. Uiteindelijk kon ik de credit card van Paul lenen, gelukkig maar, want ik heb geen zin om hier nog langer te blijven. Tegen het eind van de middag werd ik opgehaald door de shuttlebus en om half 6 was ik in de lucht onderweg naar Cairns. Het was maar een twee uur durende vlucht, maar toch nog wat te eten gekregen. Dat mocht ook wel voor de prijs die ik voor deze vlucht betaald heb. Om 8 uur ben ik geland en ben ik richting mijn hostel in Cairns gegaan. Verder deze avond niet meer veel gedaan.

Foto’s tour Darwin - Alice Springs:
https://picasaweb.google.com/berden.esther/TourDarwinAliceSprings290812Tot300812?authkey=Gv1sRgCIyXoOC8t6GX2wE#
Foto’s tour Kings Canyon, Kata Tjuta en Uluru: https://picasaweb.google.com/berden.esther/TourKingsCanyonKataTjutaUluru310812Tot020912?authkey=Gv1sRgCJrPwNay9JqPTA#

  • 05 September 2012 - 10:13

    Michelle Van Eyndhoven:

    Gaaf weer, Es!
    Ik kan alleen de eerste link niet openen.

    xx mies

  • 05 September 2012 - 10:38

    Judith:

    Wat een gave reis weer!! Bij mij werkt de eerste link ook niet :(

  • 05 September 2012 - 12:39

    Sarah:

    Wederom weer superleuk om je verhalen te lezen. De link werkt nu wel! Heel veel plezier in Cairns!

    Groetjes Sarah

  • 05 September 2012 - 18:47

    Fieke Geurts:

    Haa esther!!

    Klinkt weer goed hoor je verslag! Wel balen dat je je vlucht niet kon betalen, maar goed dat paul er nog was dan :) heb wel echt respect voor hoe vroeg je elke dag opstond.. Jeetje!! Dat zou niet echt mijn ding zijn ;)
    Hoelang ben je van plan in cairns te blijven? nou veel plezier meid!!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 66826

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: