China 27-07/02-08 - Reisverslag uit Beijing, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu China 27-07/02-08 - Reisverslag uit Beijing, China van Esther Berden - WaarBenJij.nu

China 27-07/02-08

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Augustus 2012 | China, Beijing

Deel 1: Beijing 27-07 tot 02-08

Nĭ hăo!

27-07 Vandaag ben ik aangekomen in Beijing. Rond 2 uur ’s middags kwam de trein aan. De lucht keek helemaal grijs, maar ik zag iedereen lopen in T-shirts dus dacht dat het wel warm zou zijn. En dat was het. Niet alleen warm, zelfs erg benauwd, maar dat is het hier vaak hoorde ik al voor aankomst.
Na aankomst heb ik met behulp van Sarah een kaartje voor de metro gekocht waarna ik de instructies van mijn hostel opvolgde om hier te komen. Deze waren vrij eenvoudig en zonder enige moeite kwam ik bezweet aan bij mijn hostel. Aangekomen in mijn kamer was er een aangename verrassing. De 4-persoons kamer is opgedeeld in twee 2-persoons kamers met een gedeelde badkamer (voor deze 4 personen). Meteen heb ik een douche genomen en mijn vieze was naar de receptie gebracht. Ik had namelijk nogal wat verzameld tijdens de tour in Mongolië.
’s Avonds had ik afgesproken met Sarah om onze nagels te laten doen want dat konden we wel gebruiken. Terwijl ik op Sarah stond te wachten werd ik gevraagd om de foto te gaan met een stel Chinese kindertjes. Erg grappig en het zal nog wel vaker gaan gebeuren.
Samen met Sarah heerlijk verwend en een uitgebreide manicure/pedicure gehad, dus ik kan er weer even tegenaan. Hierna afscheid moeten nemen van Sarah die de volgende dag met de trein naar Hongkong ging.

28-07 Een van de beroemde attracties in Beijing in Tiananmen Square. Een groot plein midden in de stad. Het plein stelt verder niet heel veel voor en vanaf hier kun je naar de Verboden Stad. Ik had gehoord over het Jingshan Park ten noorden van de Verboden Stad vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de Verboden Stad. Ik besloot eerst hierheen te gaan. In het park staan overal dinosaurussen, geen idee waarom want mijn Chinees is niet al te best. Om naar het uitkijkpunt te gaan moest ik een steil pad op wat in deze hitte en benauwdheid nogal een uitdaging is. Rustig lopend ben ik hierheen gelopen waar ik mijn eerste kennismaking had met de Verboden Stad. Het was deze dag erg grijs door alle smog en dus was een deel niet duidelijk te zien. Ik denk dat dit het ‘echte’ Beijing is, dus vond ik het niet erg en het geeft een goede indruk van de stad op de foto’s. De lucht is hier vandaag echt egaal grijs, echt bizar om te zien. Het is zo’n 30/35 graden en erg benauwd, dus halverwege de dag was ik helemaal kapot. Ik ben even terug gegaan naar mijn hostel om bij te komen en te douchen en ben ’s avonds voor het eten richting Donghuamen Lu gelopen. Dit is de night food market street waar ze de meest bizarre dingen op een stokje verkopen. Zo kun je hier zeester, haai, schorpioen en spin eten. Gelukkig hebben ze ook ‘normale’ dingen en heb ik dumplings en garnaal gehad. Erg lekker, maar wel erg vet, want ze besproeien hier alles met olie.

29-07 Vandaag stond voor mij de Panjiayuan Antiques/Dirt Market op het programma. Een vlooienmarkt waar veel sieraden, Boeddhabeelden en grote vazen te koop zijn. Het was vandaag niet bewolkt, maar er was zelfs een strak blauwe lucht te zien. Het was vandaag dan ook nog warmer dan de vorige dagen en er is helaas weinig schaduw. Na zo’n anderhalf uur rondgelopen te hebben op de markt, zonder iets te kopen, ben ik weer verder gegaan. Dit keer naar het Olympisch park om het Bird nest te zien. Het was nog steeds afschuwelijk heet en ik kon (zonder te betalen) nergens naar binnen. Ik heb over het terrein rondgelopen, wat foto’s gemaakt en even uitgerust in de schaduw. Hierna weer terug gegaan naar mijn hostel waar ik tegen vijf uur ’s middags aankwam. Maar weer uitgerust en bijgekomen van de hitte in de koelte van de airco in mijn kamer.
’s Avonds heb ik in de straat van mijn hostel wat gegeten. Er wordt hier van alles klaar gemaakt en uit een heel assortiment met stokjes kun je kiezen wat je lekker vindt. Dit maken ze dan ter plekke klaar en kun je aan de kant van de straat opeten. Ik had gekozen voor inktvis, paddenstoel, kip en iets groens met een deegje erom. Het was eten van stokjes met stokjes voor een heerlijk lage prijs. En het was allemaal nog lekker ook. Dit ga ik dus zeker vaker doen. Hier even gekletst met een andere backpacker en daarna weer terug gegaan naar mijn hostel. Even geskypt met pap en mam en op tijd gaan slapen. Ik ga morgen namelijk naar de Chinese muur.

30-07 Vandaag heb ik de Chinese muur beklommen. Beklommen ja, want je doet niks anders dan trap op, trap af. De trappen zijn erg steil en de treden zeer onregelmatig wat het erg vermoeiend maakt. Het uitzicht was super en het was helemaal niet druk op het gedeelte waar ik was. Dit omdat ik met mijn hostel mee ben gegaan en zijn een tour aanbieden naar de ‘Secret Wall’ een gedeelte waar zo goed als geen toeristen komen. Dat was wel zo prettig en we liepen tenminste niet als een van de honderden op de muur. Alleen onze groep van zo’n 40 man en af en toe een verdwaald Chinees gezien. Een deel van de muur die ik heb beklommen was gerestaureerd, maar ook een deel niet. Dit tweede gedeelte had veel losse stenen en je moest dan ook goed opletten waar je liep. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd. Na zo’n 2 uur heen te hebben gelopen, was het nog ongeveer 1 uur terug. Op de terugweg hoefde ik namelijk minder vaak omhoog wat er voor zorgde dat dit minder vermoeiend was. Teruggekomen bij ons beginpunt kregen we een Chinese lunch met natuurlijk veel rijst en wat andere lekkere gerechten. Dit werd natuurlijk met stokjes gegeten. Op het eten van rijst met stokjes na, ben ik er best goed in, al zeg ik het zelf.
Teruggekomen in Beijing regende het. Het regent behoorlijk vaak in de zomer en ik geloof niet dat ik al een regenloze dag heb meegemaakt hier, helaas. Ik heb deze avond verder niet veel meer gedaan. Ben nog wat gaan eten, maar dat was het dan ook.

31-07 Omdat ik over 2 dagen met de trein naar Chengde vertrek en verder nog vaker met de trein ga, ben ik deze dag naar het treinstation gegaan om een aantal van deze kaartjes alvast te kopen. Na een lange tijd in de rij te hebben gestaan, heb ik de eerste 3 van de 7 kaartjes binnen. Een verbinding die ik wil maken kan niet, dus ik ga binnenkort even kijken hoe ik deze verbinding toch kan maken. Misschien moet ik wel ergens overstappen. Het kopen van de kaartjes was best makkelijk, dit omdat er een loket is waar een Engelssprekende Chinees achter zit. Gelukkig maar, anders had ik het nooit zelf kunnen doen en zou ik het via het hostel moeten doen, wat me 50 Yuan extra per kaartje zou kosten. Dit is iets meer van 6 euro, niet veel zou je zeggen, maar voor een kaartje van maar 41 Yuan (ongeveer €5,25) is het best veel.
Na het kopen van de treintickets heb ik zo’n 45 minuten in de regen gestaan om een kaartje te kunnen kopen voor de metro. Dit kost 2 Yuan (25 eurocent) en het was het haast niet waard om zo lang voor in de regen te staan. Helaas hebben ze op dit station geen kaartjes automaat en is het nogal druk, dus sta je altijd lang in de rij. Beetje balen van de regen. Ik wist niet echt wat ik deze dag verder moest doen omdat het alweer regende, dus ben ik naar een winkelcentrum gegaan en heb hier wat rondgelopen en een broodje gegeten. Er zijn hier veel dezelfde winkels als in Nederland en ook de collectie is nagenoeg hetzelfde. Niet echt spannend dus. Het enige wat ik heb aangeschaft was een paraplu, want ik kan echt niet meer zonder. Mijn schoenen waren inmiddels doorweekt en ik hoop dat ze de komende dagen snel drogen, want ik heb maar een paar bij me.
’s Avonds heb ik in het hostel met een aantal anderen film gekeken. Eerst een waarvan ik de naam niet weet en toen Thelma & Louise, een leuke film en weer eens wat anders deze avond.

01-08 Je raadt het nooit, maar vandaag regende het alweer. Ik heb even bij de receptie van het hostel gevraagd wat ik kon doen tijdens de regen en zij raadden me aan om naar de Verboden Stad te gaan. Hier kon ik redelijk veel binnen zijn en had ik niet zo’n last van de regen. Omdat ik hier nog niet was geweest en het een van de meest bekende dingen van Beijing is, ben ik richting Verboden Stad gegaan. Het terrein is echt immens groot en ik geloof dat ik me hier zo’n 3 uur heb vermaakt. Na een tijdje hield het gelukkig op met regenen en kon ik alles zonder paraplu bekijken. Ik heb geen idee of ik alles gezien heb, vast niet, maar alles lijkt zo op elkaar, dat ik het na die drie uur ook wel moe was. En mijn voeten waren het ook moe. Moest namelijk op slippers lopen want mijn schoenen zijn nog helemaal doorweekt.
Na de verboden stad ben ik nog naar een super duur winkelcentrum geweest. Ik hoopte dat ze hier kaarten verkochten, maar helaas, hiervoor moet ik toch echt ergens anders heen. Ik had de vorige avond in het hostel uitgezocht hoe ik die ene treinverbinding toch kon maken die eerst niet lukte en na het ‘window shoppen’ ging ik weer richting treinstation. Ik heb aardig lang in de rij gestaan, maar mijn kaartje is verkocht. Hierna nog snel wat gegeten, een serie op mijn laptop gekeken en op tijd naar bed. Mijn wekker staat namelijk om 6 uur zodat ik tijd genoeg heb om op tijd op het treinstation te komen morgen. De trein vertrekt al om 8 uur en ik weet niet precies waar ik moet zijn.

02-08 Deze dag ga ik met de trein naar Chengde. Hierover meer in mijn volgende blog.

Zài jiàn

Foto’s Beijing: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Beijing270712Tot020812?authkey=Gv1sRgCNusxbTu6ZqelwE#

  • 05 Augustus 2012 - 19:46

    Pap:

    Hoi Esther,
    en weer een mooi verhaal en vooral prachtige foto's . Heb je ook al meelwormen geproefd of van die schorpioenen (tenminste daar lijkt 't op). De chinese muur beklimmen lijk me ook wel erg gaaf net als de rest dus alweer jaloers-jaloers en wil-ik-ook, wil-ik-ook. Succes met je verdere reis en je plannen en we zien het volgende stukje proza en de foto's wel weer verschijnen

    XXX Pap

  • 06 Augustus 2012 - 12:28

    Jose En Jos:

    Hoi Esther,

    Wat een mooie verslagen. Gelukkig gaat het dus heel goed met jou. Iedere dag weer een belevenis zo te lezen. We blijven je volgen op de site! Nog veel fijne reisavonturen gewenst.

    Grts. Jose en Jos

  • 07 Augustus 2012 - 13:08

    Suzanne:

    Heeeey mop!

    En weer een fantastisch verhaal (of ja eigenlijk 2) en super gave foto`s!!! Echt schitterend wat je allemaal meemaakt en ik vond het echt leuk om met je te skypen! Moeten we snel maar weer doen :)
    Heel veel plezier en blijf vooral genieten!!

    Xxx Suus

    p.s. Heb tijdelijk geen internet op mijn foon, dus kan ff niet appen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 66776

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: