Moskou 24-06/29-06 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Esther Berden - WaarBenJij.nu Moskou 24-06/29-06 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Moskou 24-06/29-06

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 Juni 2012 | Rusland, Moskou

Moskou!

Privet!

De aankomst op het vliegveld alleen al was een mini-avontuur. Ik had vooraf gelezen dat het best lang kon duren op het vliegveld en dit klopte ook. Na een rustige en korte vlucht moest het vliegtuig eerst een extra cirkel maken rond het vliegveld wat zo’n 20 minuten duurde, wat gelukkig niet erg is bij een vlucht van zo’n 1,5 uur. Hierna met alle passagiers in een te volle bus richting de terminal waar het al gezellig druk was ;-) Ongeveer een uur duurde het voor ik door de douane was. Ze keken nogal verbaasd dat ik al Nederlander uit Riga kwam, maar gelukkig waren mijn papieren in orde en kon ik doorlopen…op zoek naar mijn bagage. Bij de bagageband aangekomen stonden er verschillende vluchten op het scherm, behalve de mijne…oh-oh! Ik heb toen met mijn beste Russisch bij de info balie gevraagd waar ik mijn tas kon vinden (lees: op mijn boardingpass aangewezen wat mijn vluchtnummer was). Omdat het zolang duurde voor ik door de douane was (net als iedereen), hadden ze al onze tassen alvast van de band gehaald en moest ik rond de band lopen om m’n tas te vinden. Gelukkig is deze groot en rood en was dit niet zo moeilijk :-D
Hierna het hele vliegveld over moeten lopen richting het treinstation en met de instructies van het hostel een kaartje gekocht. Een rit van zo’n 40-50 minuten bracht me naar een metrostation en hier heb ik met behulp van mijn metroplattegrond een kaartje kunnen kopen richting mijn hostel. Daarna kwam de uitdaging, aan welke kant loop ik het metrostation uit en hoe vind ik dan mijn hostel. Op goed geluk heb ik de goede richting gevonden en door aan lokale Russen te vragen of ze wisten waar ‘mijn’ straat lag heb ik na een fikse wandeling met zo’n 14kg op mijn rug mijn hostel gevonden. Dit ligt in een van de lelijke grijze blokkenflats in een klein appartement. Hier twijfelde ik toch of ik wel goed was en door met handen en voeten twee oude Russinnen op de stoep voor mijn appartement te vragen of ik goed was heb ik uiteindelijk zonder te verdwalen mijn hostel gevonden. Ik was helemaal afgepeigerd en ben toen naar de Mac geweest, heb wat te drinken gekocht en toen mijn bed in…of ja bed…plank op ;-), hierover meer later.

Dag 1 (25-06)
Na een lange nacht slapen, op een plank met een dun matrasje erop, werd ik al op tijd wakker. Een andere gast in het hostel, tegelijk aangekomen met mij, had ook al zo’n comfortabele nacht gehad haha…al onze botten deden pijn en we waren allebei een aantal keer wakker geworden ’s nachts. Omdat we allebei niet goed wisten wat te doen, hebben we besloten om samen op pad te gaan. Met de metro zijn we richting het Kremlin en Rode Plein gegaan in het hart van Moskou. Dit alles was zeer groot en indrukwekkend en we vroegen ons af waarom er zoveel kerken zijn in Moskou…echt niet te geloven hoeveel we er gezien hebben. Hier hebben we ons de hele middag vermaakt en heel veel foto’s gemaakt van alles wat we zagen, waarna we na een lange vermoeiende dag weer met de metro terug gingen naar ons hostel. Mijn medereiziger is half Duits/half Pools en spreekt een beetje Russisch. Samen kwamen we er gelukkig steeds makkelijk uit waar we naar toe moesten we zijn gelukkig geen een keer fout gegaan met de metro. Russische letters zijn heel anders ‘onze’ letters, maar door de symbolen te vergelijken met mijn kaartje wat ik voor mijn treinreis heb gekregen is het eigenlijk niet zo moeilijk. ’s Avonds heb ik wat dumplings gekookt en even gepraat op Skype met pap, mam en Judith.

Dag 2 (26-06)
Deze nacht gelukkig al iets beter geslapen, een andere gast in het hostel zegt dat het went, zo op die plank. ’s Avonds hadden we gekeken wat te doen in Moskou en ons met z’n tweeën aangemeld voor een ‘Free walking tour’ door Moskou. Deze tour duurde twee uur en we kwamen erachter waarom Moskou zoveel kerken heeft. Dit omdat ze vroeg als een soort ode aan God voor elke goede gebeurtenis, geboorte zoon of zo, een kerk bouwde. Na een lange tijd bedachten ze zich dat ze net zo goed was om in plaats van alweer een kerk te bouwen om iemand te eren, ze ook voor deze persoon een monument konden oprichten. Na de tour zijn we richting een lokale (toeristen) markt gegaan waar ik mijn eerste souvenir heb gekocht, een setje Russische matruschka’s, van die poppetjes die in elkaar zitten. Verder deze dag nog wat rondgeslenterd maar niet heel veel meer gedaan.

Dag 3 (27-06)
Vandaag proberen een beetje uit te slapen, al is dat niet zo makkelijk op een oncomfortabel bed. Hierna weer met de metro richting centrum te gaan om op zoek te gaan naar Old Arbat Street. In deze straat verkopen ze veel souvenirs, van goedkoop tot extreem duur. Ook wat diamanten kunnen kopen, maar helaas waren deze boven mijn budget. Verder niet heel veel gedaan, vooral rondgelopen door de stad en nog wat winkels die boven mijn budget waren bezocht. Een rustig dagje dus. Moskou is echt te groot en druk voor woorden. Midden in het centrum ligt een 3-baansweg die constant vol auto’s is. Het is hier dan ook onmogelijk om over te steken. Gelukkig zijn er doordat er zoveel metrostations zijn veel voetpaden onder de weg door, wat het veilig maakt om over te steken.

Dag 4 (28-06)
Vandaag ben ik alleen op pad geweest. Eerst met de metro diverse metrostations bezocht, want wat zijn dit toch kunstwerken af en toe. Veel marmer overal en sommigen hebben kunstwerken van glas-in-lood, sommige met mozaïek en een andere staat vol met bronzen beelden. Niet normaal wanneer je je bedenkt dat de gebouwen boven de grond vaak vooral groot, grijs en van beton zijn.
Na een aantal van deze metrostations bezocht te hebben ben ik richting Gorky Park gegaan. Een groot park waar veel mensen rondwandelen, skaten of gewoon op een bankje zitten. Ook kun je er tafeltennissen, beach volleyballen en waterfietsen. Op dit moment waren er vooral overal mensen bezig om het park op te knappen. Ik denk voor de komst van de zomer want overal werden de perken netjes gemaakt en zo. Vanaf hier ben ik langs de rivier terug naar het centrum van Moskou gelopen. Onderweg kwam ik nog dat té grote beeld van die man op het schip tegen (had ik pas ook bij 3 op Reis gezien) en ben ik de rivier gevolgd tot haast bij het Kremlin. Hierna heb ik niet heel veel meer gedaan, behalve alvast wat extra te drinken gehaald voor mijn treinreis naar Irkutsk die morgenavond gaat beginnen. Ik moet morgen al op tijd uitchecken geloof ik en mijn trein vertrekt pas tegen 23.45 uur…gaat een lange dag wachten worden denk ik, want ik heb geen idee of ik mijn backpack ergens veilig kan neerzetten, maar ja dat overleef ik vast wel. Hopelijk is mijn bedje in de trein iets comfortabeler dan dat van de afgelopen nachten…

Dag 5 (29-06)
Wat morgen gaat gebeuren weet ik nog niet, maar ik weet ook nog niet of ik morgen internet heb, daarom deze blog nu alvast. Morgen moet ik al mijn zooi weer in mijn tas proppen met nog wat extra eten en drinken erbij, ben benieuwd of dat het gaat passen. Daarna met de metro richting het treinstation en het volgende avontuur kan beginnen. Ik heb er echt super veel zin in en ben erg benieuwd hoe de Trans Mongolië Express zal zijn. Mijn volgende stop is Irkutsk, een plaats dicht bij het Baikal meer, het grootste zoetwatermeer van Eurazië, met hierin 20% van al het zoetwater van de wereld (geloof ik). Ik kom hier dinsdagochtend lokale tijd om ongeveer 07.30 uur aan, het tijdsverschil zal dan 7 uur zijn met Nederland. Wanneer ik weer wat online zet, weet ik niet…dat zien jullie vanzelf.

Priyatnogo dnya!

Esther

Ps. De link voor de foto’s van Riga is: https://picasaweb.google.com/berden.esther/Riga200612Tot240612?authkey=Gv1sRgCIXa06u18LnTCQ#. De link voor de foto’s van Moskou komt binnenkort online, maar moet ik nog uitsorteren want ik heb echt té veel foto’s gemaakt.

  • 28 Juni 2012 - 19:01

    Tonny:

    Ha Esther, weer een leuk verhaal. Ben benieuwd naar de foto's van het Kremlin en de metrostations. Hopelijk heb je in de trein een beter bed met een dikker matras!!
    Veel plezier en veel foto's maken!!
    Tot dinsdag!!!

  • 28 Juni 2012 - 20:24

    Sheila:

    Hallo Esther!

    Wat heb je alles goed beschreven zeg! Kan me aan de hand van jouw verhaal een goed beeld vormen. Alhoewel de grootsheid van de gebouwen en beelden wellicht moeilijk te bedenken zijn. Wat goed hoe je je er zo praktisch en kalm doorheen slaat, in je uppie in de grote wijde wereld! Ik kijk uit naar je volgende verslag!!

    Gr sheila

  • 29 Juni 2012 - 01:14

    Paul Hermans:

    Haa Esther! Wat een avontuur zeg, het lijkt me echt zo chaotisch dat je later pas realiseert waar je bent geweest :) Echt stoer van je dat je dit in je eentje doet! In de trein kan je denk ik ook een beetje bijslapen.

    Terwijl ik dit type zit ik op mijn balkonnetje om 3:11 haha, nog ruim 5 weken en dan gaat het ook hier beginnen. Het is lekker weer nu in NL en het is nu nog 25 graden ofzo .

    Succes met de trip wah xx Paul

  • 30 Juni 2012 - 19:31

    Erna:

    met veel intresse je verhalen gelezen en de foto`s bekeken .
    Geniet van je reis ik hoop nog veel van zulke verhalen te lezen
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 66821

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: