Riga 20-06/24-06 - Reisverslag uit Riga, Letland van Esther Berden - WaarBenJij.nu Riga 20-06/24-06 - Reisverslag uit Riga, Letland van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Riga 20-06/24-06

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Juni 2012 | Letland, Riga

Sveiki!

Een paar dagen geleden was het dan eindelijk zo ver…mijn wereldreis is begonnen!! Iets voor 10 vertrokken we thuis richting Schiphol waar we na een goede rit aankwamen. Hier nog even wat gegeten en toen kwam het moeilijkste moment van de dag. Ik moest afscheid nemen van pap, mam en Sarah, van Judith had ik eerder al afscheid genomen.
Na een vlucht van ongeveer 2 uur kwam ik aan in Riga, de zon scheen en dankzij de instructies van het hostel had ik dit dan ook zonder problemen gevonden. Het was inmiddels al avond en het hostel organiseerde een ‘pub tour’. Voor een klein bedrag gingen we met een groep naar vijf cafés waar we bij aankomst steeds een ‘biertje’ kregen…lees 0,5 liter ;-) Het was erg gezellig en leuk om zo kennis te maken met Riga.
Donderdag ben ik op tijd opgestaan om Riga te voet te verkennen. Het oude centrum is niet heel groot dus ideaal om te voet te bezichtigen. Deze avond ben ik op aanraden van het hostel naar een restaurantje gegaan met typisch Lets eten. Samen met een paar andere hostel gasten hebben we lekker en goedkoop gegeten. ’s Avonds ben ik weer met een groep mee gegaan met de ‘pub tour’ en bezochten we een aantal andere cafés.
Voor vrijdag had ik me ingeschreven voor de ‘What to do in Riga’-tour. Met een groep van ongeveer 15 personen en gids hebben we zo’n 2 uur rondgelopen in Riga en wat meegekregen van de geschiedenis van Riga en Letland. Aan het eind van deze tour werden we getrakteerd op een traditioneel Lets drankje. Dit lijkt een beetje op Jägermeister, maar dan echt goor! Er word over gezegd dat je het of héérlijk vind, of goor…ik behoor duidelijk tot de laatste groep ;-) Ook begonnen deze dag de festiviteiten voor de Midzomernacht, overal in de stad liepen Letten welke gekleed waren en traditionele Letse kleding en een bloemenkrans rond hun hoofd voor de vrouwen en een krans van eikenbladeren voor de mannen. Overal hoorde ik Letse volksmuziek wat niet verkeerd klonk en er waren verscheidene dansoptredens. Erg leuk om eens te zien. Ook deze avond ben ik mee gegaan met de ‘pub tour’. Zaterdag werd ik wakker van de kou en de regen, het raam stond namelijk nog open. De andere dagen was het weer zeer aangenaam geweest, met name op donderdag. Ik ben dus wat later opgestaan en ben tegen het begin van de middag naar de Centrale Markt geweest. Deze bevindt zich in oude hangars van WOII. Omdat Riga aan een rivier ligt en niet heel ver van de zee, waaide het behoorlijk hard en was het dus behoorlijk koud helaas. De markt stelde niet heel veel voor, er werden met name kersen verkocht. Later ben ik teruggegaan naar het oude stadscentrum en heb ik met een lift (er was geen trap) de toren van St. Peters Church. Vanaf de toren had ik een mooi uitzicht over de stad. Helaas waaide het ook hier enorm en was het ijskoud, gelukkig zie je dit niet op de foto’s. ’s Avonds was de Midzomernacht, in het Lets Ligo genoemd. Een eindje van mijn hostel vandaan was een grote straat geblokkeerd en hier waren veel eet- en drinkkraampjes en de hele avond en nacht live muziek. Hier heb ik een tijd rondgelopen en geluisterd naar de echte Letse volksmuziek. Omdat dit allemaal aan de oever van de rivier was, waaide het erg hard en hield ik het na een tijdje voor gezien. Dit ook omdat ik de dag er na vroeg op moest om naar het vliegveld te gaan. Ik heb dus niet de hele avond meegekregen, maar wel gemerkt dat het echt tot een uur of 3/4 gewoon licht was buiten (dus ook in de hostelkamer).
En nu is het zondag, ik schrijf deze blog vanaf het vliegveld van Riga waar ik zit te wachten op mijn vlucht naar Moskou. Ik moet zo nog een keer door de douane waar ze mijn visum controleren en dan begint alweer mijn 2e avontuur van deze reis. Ik kijk er erg naar uit om Moskou te verkennen…en zal deze avonturen waarschijnlijk over een kleine week online zetten.

Tiekamies velak!

Esther

Ps1. Ik kon de blog niet uploaden op het vliegveld, dus doe dit nu vanuit mijn hostel in Moskou ;-)
Ps2. Foto’s van Riga volgen later via Picasa, zal de link met jullie delen zodra ze online staan.

  • 24 Juni 2012 - 17:43

    Pap:

    het eerste verhaal van nog heel veel verhalen hoop ik. Je reis is nu idd echt begonnen, veel plezier en veel leuke avonturen hoop ik. Enne . . . . tot maandag, tot skype

  • 24 Juni 2012 - 18:04

    Jaguhs:

    hey meis!!
    Als ik dit zo lees dan weet ik zeker dat de rest van je reis ook super zal worden!!! geniet ervan!


  • 24 Juni 2012 - 18:34

    Suzanne:

    Haaaa globetrotter!!
    Wat gaaf om te lezen dat je het al zo goed naar je zin hebt!! Vergeet je raam niet dicht te maken vannacht :)! Heeeeeel veel plezier in Moskou!! Kijk alweer uit naar je volgende verhaal en natuurlijk naar de foto's! Is je gezicht ook vastgelegd toen je dat typische Letse drankje nuttigde? Hihi...
    Xxxxx Suus!
    P.s. ligt mijn kussensloop ook lekker??

  • 24 Juni 2012 - 19:52

    Astrid En Rob:

    Haaa!!
    Wat een ontzettend leuk om je eerste reisverslag te lezen!
    Riga klinkt als een leuk begin. Heb je nog tips voor Rob en de mannen wanneer zij over 4 weken ook Riga gaan bezoeken? Ik denk dat ze vooral geïnteresseerd zijn in eten en drank! ;) Dat `lekkere´ Letste drankje is in ieder geval een aanrader zo te lezen! Heb je tijdens je kroegentocht nog wel iets meegemaakt van de laatste kroegen als je bij elke kroeg een halve liter bier kreeg? ;)
    Wij zijn ontzettend benieuwd naar je volgende reisverslag en naar de foto's van Riga, we wachten geduldig af meis!
    Wij wensen je heel veel plezier in Moskou en zijn erg benieuwd naar een creatieve foto van het Rode Plein natuurlijk! ;) Geniet er van meis!

    Liefs Rob en Astrid

  • 24 Juni 2012 - 20:01

    Rian En Maurice:

    Leuk leuk megje! Geej het owwe drei al wat gevonde zoe te leaze! Super! Lekker verder genieten en weej wachten op het volgende bericht vaan oh. Hopelijk wer zon leuk verhaal. Enyoj!!!!

  • 24 Juni 2012 - 20:45

    Sarah:

    Hoi Esther,

    Zo te horen is je reis goed begonnen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van Riga; kijken of ik daar nog iets van herken.

    Veel plezier in Moskou en geniet van de BigMac ;)

    Groetjes Sarah

  • 24 Juni 2012 - 20:45

    Sarah:

    Hoi Esther,

    Zo te horen is je reis goed begonnen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van Riga; kijken of ik daar nog iets van herken.

    Veel plezier in Moskou en geniet van de BigMac ;)

    Groetjes Sarah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Dec. 2006
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 66792

Voorgaande reizen:

20 Juni 2012 - 23 Februari 2013

Wereldreis 2012

30 Mei 2009 - 17 Januari 2010

Stage Curtin University

05 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Stage Plaza Resort Bonaire

Landen bezocht: