Cairns, Sanne's verjaardag en weer terug in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu Cairns, Sanne's verjaardag en weer terug in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Cairns, Sanne's verjaardag en weer terug in Sydney

Door: Sanne & Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Januari 2010 | Australië, Sydney

Hey Allemaal!!

Om te beginnen willen we jullie allemaal een gelukkig Nieuwjaar wensen met de beste wensen voor 2010!! En wil Sanne iedereen bedanken voor de lieve berichtjes op haar verjaardag!! Fijn dat jullie toch aan mij gedacht hebben!

Nu even een sprong terug in de tijd…..
Te beginnen met dinsdag 22 december. Vandaag moesten we helaas weer vroeg opstaan omdat we onze tas weer in moesten pakken. Het was weer tijd om te verkassen naar een ander hostel. Omdat het hostel te ver lopen was hadden we maar geregeld dat ze ons op kwamen halen rond half negen. Dit omdat we deze dag naar de Tropical Zoo van Cairns wilden gaan. Na ingecheckt te hebben in ons nieuwe hostel, hebben we dan ook de bus gepakt richting dierentuin. Hier hebben we een vogelshow gezien, wat kangoeroes gevoerd, koala’s geaaid, de krokodillen in actie gezien en nog veel meer beesten. Aangezien het toeristenseizoen voorbij is in Cairns (het regenseizoen begint hier namelijk bijna, waren er in de dierentuin ook maar weinig mensen, zo ongeveer 50 denken we. Wel handig zo kun je tenminste overal vooraan staan en dus alles goed bekijken. Na alles goed gezien te hebben en overal 3 keer voorbij gelopen te zijn (de dierentuin was niet zo heel erg groot) hebben we de bus weer terug gepakt. Toen we dachten dat we bij het hostel waren zijn we uitgestapt..maar helaas het was iets te vroeg, we hebben namelijk nog ruim een half uur moeten lopen. Op zich goed te doen, maar helaas was het ruim 35 graden en erg benauwd en is er ook bijna geen schaduw te vinden.
Na eindelijk aangekomen te zijn bij ons hostel en even uitgeblazen en ons opgefrist te hebben, zijn we naar de stad gegaan waar we nog wat rondgewandeld hebben en gegeten hebben. We konden namelijk iedere avond met een voucher van het hostel gratis eten bij een restaurant/bar. We konden kiezen tussen bepaalde gerechten die gratis waren maar je kon deze ook upgraden en dan kreeg je voor bijvoorbeeld $8 (ongeveer €5) een steak van 300 gram. Maar we hebben het deze avond bij een (gratis) spaghetti bolognese gelaten. Daarna nog wat gedronken en vooral gekeken hoe een aantal Chinezen (of andere Aziaten) het eten naar binnen werkten. Je kunt wel zien dat ze geen mes en vork gewent zijn haha!! Het ziet er echt smerig uit…ze schuiven alles naar binnen, terwijl ze tussendoor ook nog hele gesprekken voeren en daardoor kunnen ze dan ook nog niet eens met de mond dicht eten!! Na het eten was het alweer tijd om het busje van het hostel op te zoeken welke ons terug naar het hostel zou brengen.

Om 12 uur ’s nachts werden we nog ff wakker gebeld door de ouders van Sanne, omdat Sanne deze nacht 23 is geworden. Dit hebben we de dag erna dan ook lekker gevierd door uitgebreid te gaan lunchen en lekker te gaan uit eten…dit keer de steak voor $8!! De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan en wat gezwommen en rondgedobberd in de lagoon in Cairns. Ook hier kun je niet in de zee zwemmen vanwege alle inktvisjes etc. die hier overal in het water zitten. Een groot voordeel is wel dat de lagoons overal zoet water bevatten, waardoor je niet zo zoutig bent aan het einde. Verder niet echt de verjaardag van Sanne gevierd. Het voelde namelijk echt niet alsof ik (Sanne) jarig was.

Donderdag 24 december zijn we overdag naar Kuranda gegaan. Met een trein langs de berg zijn we omhoog gegaan, met een mooi uitzicht waardoor we weer teveel foto’s gemaakt hebben. Deze trein reed erg langzaam, waardoor we er af en toe wel een beetje genoeg van hadden, maar het was toch een mooi ritje. Eenmaal bovenaan in Kuranda aangekomen te zijn, hebben we ons vermaakt dooralle winkeltjes/kraampjes/marktjes te bezoeken tot een uur of 1 toen we met de Skyrail weer naar beneden gingen. Een grote kabelbaan die er zo’n 3 kwartier over deed om naar beneden te gaan en waarmee je dicht over de toppen van de bomen van het regenwoud ging. Tussendoor zijn we nog 2 keer uitgestapt om een klein wandelingetje te maken naar een aantal uitzichtpunten waar we alweer veel foto’s hebben gemaakt. Na deze Skyrail zijn we nog naar een Aboriginal park gegaan. Hier hebben we een traditionele dans gezien, uitleg gehad over het didgeridoo blazen en over het verschillende eten uit het regenwoud waarna we de kans kregen om met een boomerang te gooien. Natuurlijk waren we de talenten uit onze groep en met een mooie boog gooiden we allebei de boomerang rechtstreeks de grond in!! Haha!! Daarna kwam het speerwerpen. Met behulp van een of ander ding moesten we de speer gooien, wat ons allebei wel goed af ging (dit keer echt). Sanne stond naast een grote brede vent die zijn speer rechtstreeks de grond in gooiden en toen mocht Sanne die haar speer zo’n 25 meter verder gooide als die vent. De Aboriginal die de instructies gaf zei met een grote glimlach dat de man de voedselverzamelaar was en Sanne de jager. Na deze actieve dingen gingen we weer naar binnen waar we eerst een voorstelling kregen over het ontstaan van de aarde volgens de Tjapukai-stam (die van het park). Daarna door naar de volgende zaal waar we een film te zien kregen over de geschiedenis van de Tjapukai-stam en Aboriginals in het algemeen sinds zo ongeveer de ontdekking van Australië. Dit was zeer interessant, omdat je op deze manier de geschiedenis vanuit hun kant te horen krijgt en niet van de blanken die toch veel schade hebben aangericht.
Na deze film werden we weer door onze tourbus opgehaald en werden we weer afgezet bij ons hostel. Hier hebben we nog ff wat rondgehangen terwijl de eigenaren de kerstbbq aan het voorbereiden waren. Toch wel raar hoor, om met ruim 30 graden kerst te vieren. Deze avond een kerstquiz gespeeld en ontzettend veel lol gehad met wat andere backpackers uit ons hostel en we zijn dan ook lekker laat ons bedje ingekropen.

Eerste kerstdag hebben we lekker uitgeslapen en hadden we verder weinig zin om iets te gaan doen. We hebben ons toen in onze bikini’s gehesen en hebben lekker rondgedobberd in het zwembad van het hostel. Tussendoor nog een aantal potjes Uno gespeeld en overdag hebben we verder vrij weinig gedaan. Gewoon lekker gerelaxed, wat zeer goed te doen was aangezien wij de enige waren die overdag in het hostel aanwezig waren. ’s Avonds zijn we met zo’n beetje het hele hostel (ongeveer 15 man) weer bij de Woolshed (die van dat gratis eten) gaan eten…toch wel lekker om een ‘kerst’ spaghetti bolognese te eten. Daarna zijn we daar blijven hangen en hebben we gezellig gefeest!! Rond een uur of 1 ’s nachts begonnen de voetjes toch moe te worden en zijn we met een andere backpacker terug richting hostel gelopen/gesjokt. Helaas hebben we de lange toeristische route genomen, die langer was dan we gedacht hadden.

Tweede kerstdag hebben we nog veel langer uitgeslapen en helemaal niks gedaan. Het was dan ook veel en veel te benauwd om ook maar iets te doen. De rest van het hostel heeft deze dag niet veel meer gedaan. ’s Avonds weer gaan uit eten bij de Woolshed.

En toen was het inmiddels alweer zondag 27 december. Deze dag hebben we onze tassen weer ingepakt en werden we rond half 12 opgehaald door de Airport Shuttle die ons…hoe logisch…richting vliegveld bracht. We zouden namelijk om half 2 weer Sydney vliegen. Na ingecheckt te hebben (we hoefden onze paspoorten niet eens te laten zien) en onze bagage op de band gegooid te hebben (in totaal 34 kilo voor ons tweeën) zijn we doorgelopen naar het punt waar onze handbagage gecheckt werd. Ook hier hoefden we onze paspoorten niet te laten…echt vaag! Als een echte crimineel werd Sanne er tussenuit gehaald, omdat de scanner bij haar handbagage begon te piepen!! Ze had namelijk heel illegaal een piepklein nagelschaartje in haar toilettas…dat mag natuurlijk niet!! Deze heeft ze dan ook in moeten leveren waardoor we verder konden lopen richting vertrekhal. Hier hebben we nog wat gedronken en onze zak chips opgegeten, waarna er werd omgeroepen dat we konden boarden.
In het vliegtuig zijn we vrij snel opgestegen en zo gauw we in de lucht hingen kregen we de lunch voorgeschoteld…spaghetti met gehaktballen en wat te drinken…ondertussen was de film ook begonnen, een leuke, maar welke het was…geen idee! Zo gauw we het eten op hadden moesten we de gordels weer om doen vanwege turbulentie…hier hebben we eigenlijk niks van gemerkt :P toen dit over was werd onze afwas opgehaald, waarna ze alweer rond kwamen met ijsjes…ook deze waren lekker, maar wel een beetje te groot. Toen we deze zo’n beetje op hadden was het alweer tijd om te dalen. De drie uur zijn behoorlijk snel voorbij gevlogen ;)! Met een sjiek uitzicht over Sydney vanuit de lucht hebben we nog een foto kunnen maken van het Opera House en de Harbour Bridge. Helaas maar 1 of zo omdat het nogal bewolkt was en er natuurlijk de hele tijd een wolk in de weg hing.
Eenmaal in Sydney aangekomen was het erg raar hoe we onze bagage konden ophalen. Zo gauw we de roltrap afwaren konden we al naar buiten en richting taxi’s. Hier konden dus ook mensen naar binnen komen. Dit terwijl we onze bagage nog niet hadden. Doorgelopen naar de bagageband, was het eigenlijk voor iedereen mogelijk om de bagage van een ander te pakken en hiermee naar buiten te lopen…een beetje raar dus. Nadat we onze bagage gevonden hadden zijn we richting trein gelopen waarna we de trein naar Sydney Central hebben gepakt…maar hierover meer in de volgende blog.

Tot zo ver dus ons verhaal over Cairns…het was een leuke stad, lekker rustig omdat het seizoen hier een beetje over is en af en toe veel te benauwd…maar het is ons goed bevallen!!!

xx Esther en Sanne!

• 03 Januari 2010 - 09:22

Sarah:

Hoi,

Zo te zien is het vorig jaar erg gezellig geweest in Australië. Ben erg benieuwd naar de foto's.

Tot over 2 weken.

Groetjes Sarah

• 03 Januari 2010 - 09:25

Pap (die Van E):

Soo Esther en Sanne,

weer een uitgebreid verhaal van jullie belevenissen. Dat van Gelukkig Nieuwjaar en zo hebben we al over de telefoon gedaan (lekker vroeg hoop ik) dus dat komt wel in orde. Veel plezier in Sidney en het vervolg leze we dan wel in jullie volgende blog

XXX Pap

• 03 Januari 2010 - 12:25

Tilly:

wauw wat een verhaal, stelletje luilakken,met uitzondering van het lopen!dat had ik weleens willen zien bij de douane sanne!
    Zo beleef je nog eens wat.
    Zeg Sanne geen didgeridoo geblazen?
    groetjes tot de volgende keer

• 03 Januari 2010 - 19:32

Opa En Oma:

Sanne en Esther.

De beste wensen voor 2010
    en geniet nog zoveel het kan van Australië.

• 03 Januari 2010 - 19:32

Opa En Oma:

Sanne en Esther.

De beste wensen voor 2010
    en geniet nog zoveel het kan van Australië.

• 04 Januari 2010 - 07:59

Jos:

Hoi Dames

Weer veel beleefd.
    Kerst met spagetti in bekini lijkt mij inderdaad een hele aparte bleving. Ook hebben jullie flink aan de conditie gewerkt, hard gezweet en veel gelopen. Ik ben erg trotsch op jullie. Fijn dat de familie van Tilly uit Melbourne jullie met open armen wil ontvangen. Goede reis naar Melbourne en ben erg benieuwd naar jullie volgende blog

Groetjes Dad, die van S