Blue Mountains & Melbourne!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu Blue Mountains & Melbourne!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu

Blue Mountains & Melbourne!!

Door: Esther & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 Januari 2010 | Australië, Sydney

Bonjour!!

Hier zijn we weer!! Inmiddels zijn we naar de Blue Mountains en Melbourne geweest en zijn we weer veilig terug in Sydney.

5 Januari hebben we de trein richting Blue Mountains gepakt. Om 9 over 9 zaten we klaar in de trein waarmee we om 11 over 11 aankwamen in Katoomba, de grootste stad in de Blue Mountains. Nadat we onze spullen in het hostel hadden gedumpt hebben we ons meteen de wandelschoenen aangedaan (lees: puma’s en all stars) en zijn we naar een informatie centrum gelopen om te vragen waar we een wandeling konden doen die zo’n 2 uur duurde. Met een plattegrond in de hand zijn we toen richting de ‘Three Sisters’ gelopen waar we ook nog wat informatie hebben gevraagd voordat we naar het uitzichtpunt zijn gelopen. De rolletjes (;)) natuurlijk weer volgeschoten met te veel foto’s, maar ook dit was het weer waard! Daarna zijn we naar beneden gelopen waar je ‘op’ een van de Sisters kon komen. Dit was eigenlijk meer eronder :P Daarna hebben we ons aan de ‘Giant Stairway’ gewaagd. We schatten dat het een miljoen en 1 treden waren, maar we hebben het overleefd. Onderweg naar beneden zijn we veel mensen tegengekomen die naar boven liepen en zij zagen er allemaal veel vermoeider uit dan ons. Goede beslissing dus om naar beneden ipv boven te lopen! Eenmaal beneden aangekomen hebben we nog ruim een uur (de trap duurde ook zoiets) gelopen waarna we bij de steilste treinrails ter wereld aankomen. Met een schuinte van 52 graden gaat dit treintje de berg op. Omdat we te vermoeid waren om dit te lopen hebben we dit dan ook maar gedaan. Je moest zo’n beetje in het treintje gaan liggen wat heel raar was, maar zo gauw we aanreden tegen de berg op zaten we gewoon rechtop!
Daarna zijn we weer richting hostel gelopen wat erg vermoeiend was….wij blij ff dat Horst zo plat is!!

Woensdag 6 januari hebben we ’s ochtends de ‘Trolleybus’ genomen welke een ‘Hop on-Hop off’ bus is. Hiermee zijn we richting de ‘Gordon Falls’ gereden waarna we zijn uitgestapt om weer te wandelen. Supermooie uitzichten gehad en het leek wel of we de enige waren daar, echt heerlijk! Na een lange tijd gelopen te hebben kwamen we bij de ‘Leura Falls’. Vanuit hier wilde we nog doorlopen naar het volgende punt om daar weer op de ‘Trolleybus’ terug te stappen. Helaas was het hier allemaal niet zo goed aangegeven waarna we na zo’n 15 minuten lopen weer terug bij de ‘Leura Falls’ waren. Omdat het zo langzamerhand steeds warmer werd, hebben we het toen maar opgegeven en zijn we de bushalte gaan zoeken. Deze helaas niet kunnen vinden, maar we hebben de bus gewoon ergens langs de weg aangehouden. Eenmaal in de bus begon het ook wel heel erg donker te kijken, alsof het ieder moment kon gaan regenen. Toen we langs de ‘Three Sisters’ kon je deze bijna niet meer zien door de wolken die er omheen hingen. Achteraf hebben we dus geluk gehad met het weer en onze kei goede planning!! Na nog wat in het stadje rondgesjokt te hebben en wat te eten hebben gehaald bij de supermarkt zijn we maar weer richting ons hostel gelopen. Hier nog wat air hockey gespeeld, gekaart en gegeten en nog wat gekletst. Nadat we onze tassen hadden ingepakt zijn we lekker gaan slapen in ons twee persoonsbed!!

Donderdag 7 januari hebben we ’s ochtends de trein van 10.15 uur gepakt terug richting Sydney. Hier kwamen we rond 12.30 uur aan. Na lekker wat gegeten te hebben zijn we omdat we gek werden van de duiven die overal zitten maar weer richting station gelopen om daar alvast de trein te pakken richting het vliegveld te pakken. Daar aangekomen hebben we onze bagage ingecheckt en zijn we vast door de douane gelopen. Waar alweer beide keren niet om ID werd gevraagd. Na ongeveer 2 uur wachten konden we eindelijk ons vliegtuig in op weg naar Melbourne. Het was ongeveer 1,5 uur vliegen. En om 17.45 uur landen we dan ook in Melbourne. Hier werden we opgehaald door Bill en Kirk. Het duurde even voordat we elkaar gevonden hadden, aangezien wij bij de bagageband stonden te wachten en zij bij de gate ;) Nadat we elkaar gevonden hadden en ons hadden voorgesteld zijn we naar hun auto gelopen. Na ongeveer 20 minuten rijden kwamen we bij hun thuis aan. Waar we werden opgewacht door hun 2 dalmatiërs, Fally en Rose, twee schatten van honden. Nadat we onze spullen hebben neergezet in onze kamers en een kleine rondleiding hebben gehad in het huis, zijn we buiten lekker neergeploft met een biertje. Na ongeveer een uurtje kwam ook Deb thuis van haar werk. En snel hierna arriveerde ook Lise en haar man Stephen. En werden we al gelijk meegenomen om uit te gaan eten. Het was een restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben alleen (dat hadden hun wel al gezegd) was de bediening niet geweldig. Nadat er een hele grote groep ook binnen kwam, die nogal lawaaierig was hebben we nog een ijsje gegeten en wat rondgewandeld buiten. Hier werden we ook al gelijk door Lise en Stephen uitgenodigd om zaterdag mee te gaan stappen!! Na nog wat gekletst te hebben zijn we weer terug gegaan, het begon ook aardig frisjes te worden. Toen we weer bij hun thuis waren hebben we nog vakantie foto’s van Bill en Deb gekeken. Het was echt super raar om in Melbourne te zijn en foto’s uit Horst en Venray te zien…haha we hebben veel herkenbare dingen gezien ;) Na het kijken van de foto’s zijn we maar naar bed gegaan omdat we de volgende dag de ‘Eureka Tower’ gingen bezichtigen.

’s Ochtends zijn we op tijd opgestaan en zijn we met Bill richting het centrum van Melbourne gereden. Dit om de ‘Eureka Tower’ te gaan bezichtigen. Dit is het hoogste appartementen gebouw van het zuidelijk halfrond. Het gebouw heeft dan ook 92 verdiepingen. De 88ste verdieping is opengesteld voor publiek en je kunt er dan ook een rondje lopen. Hier hebben we dan ook genoten van het uitzicht en nog wat interessante gebouwen in Melbourne gezien door de verrekijkers. Ook hebben ze hier een uitschuifbaar gedeelte ‘The Edge’ waarbij je in een glazen bak staat. Dit deel schuiven ze dan uit (duh) en het glas wordt van zo’n melkglas met één druk op de knop gewoon glas. Ik kan je zeggen dat het best hoog is zo op de 88ste verdieping met alleen een glazen vloer onder je voeten. Wel echt super vet om mee te maken. Omdat je vanuit hier geen foto’s mag maken, heeft Bill foto’s gemaakt vanuit het uitzichtpunt en hebben we de foto die is gemaakt maar gekocht. Daarna hebben we met Bill nog ergens wat gedronken en zijn we door het casino gelopen. We zagen daar een man die binnen 1 minuut 500 dollar is verloren…tja…ook hier lopen gekken rond :P
Hierna zijn we naar de Botanic Gardens gereden waar we een half uurtje hebben rondgelopen. Langer hielden we niet echt vol want het was super benauwd. Daarna zijn we nog wat rondgereden door Melbourne, waarna Bill ons heeft afgezet bij een winkelcentrum. Hier hebben we een tijdje rondgelopen en daarna zijn we nog ff de stad zelf ingelopen. Toen we dit moe waren zijn we met de trein terug gegaan en heeft Bill ons bij het treinstation weer opgehaald.
’s Avonds zijn we nog naar Tanya en Lucas en hun baby Leo(nardo) gegaan waar we SingStar en Buzz hebben gespeeld op de Wii. Ook hebben we nog ff getafeltennist en verder veel gekletst.

Zaterdag zijn we met Deb naar de Victoria Markets geweest. Dit is een van dé dingen die je gezien moet hebben in Melbourne. Omdat het erg warm was, was het er gelukkig niet al te druk. Hier lekker rondgewandeld en daarna nog ff naar de supermarkt geweest. Toen we weer terug bij Bill en Deb waren hebben we weer lekker buiten gezeten waarna Karen kwam. Zij is de schoonzus van Bill. Met haar hebben we ook gezellig gekletst. ’s Avonds zijn we door Deb naar het huis van Lise en Stephen gebracht want we gingen met hun stappen voor de verjaardag van Stephen (die de 13e jarig was). Rond 10 uur hebben we de trein richting stad gepakt en ’s morgens rond een uur of 5 lagen we in ons bedje.

Heerlijk geslapen en rond de middag (zondag) werden we weer door Bill en Deb opgehaald omdat we naar de markt in St. Kilda gingen. Hier hebben we lekker rondgestruind waarna we de pier nog hebben afgelopen, langs het strand zijn gelopen en daarna lekker hebben geluncht. Hierna hebben we nog ff door een drukke winkelstraat gelopen en over Lunapark, waarna we weer terug naar hun huis zijn gegaan.
Thuis aangekomen kwam de zus van Deb met haar man langs en ook Lise en Stephen kwamen nog langs. We hebben toen lekker met z’n allen pasta gegeten.

Omdat het maandag 41 graden zou worden (het werden er uiteindelijk 45) hadden we afgesproken dat Bill ons naar een groot (heel groot) winkelcentrum zou brengen. Dit omdat we zo lekker in de airco konden rondlopen. Helaas niks passends kunnen vinden, wel bijna een puppy gekocht ;) Toen we uitgeshopt werden zijn we weer door Bill opgehaald. Verder die dag niet meer veel uitgevoerd omdat het gewoonweg veel en veel te heet was. ’s Avonds kip gegeten en toen we klaar met eten waren kwamen Stephen en Lise nog langs. We hebben toen een film gekeken (Derailed) en ijs gegeten.

Dinsdag moest Bill werken (en Deb ook) en heeft Deb ons afgezet op het treinstation. We zijn toen naar Melbourne gegaan en hebben daar een bootcruise gedaan over de Yarra. Het opwaartse stuk duurde ongeveer een uur, maar omdat het tij te hoog was kon de boot niet onder de brug door voor het afwaartse stuk. We konden kiezen of we ons geld terug wilden (alleen dat voor het laatste stuk dan) of dat we zo’n 3 kwartier wilden wachten en naar een andere boot wilden lopen om met die het laatste stuk (en nog wat extra’s) te doen. Wij kozen voor de tweede optie. In de tussentijd nog wat geluncht en toen met een hele groep mensen richting boot gelopen.
Toen we hier van terugkwamen hebben we nog ff rondgelopen, maar het was alweer half 4. We hebben toen de trein terug gepakt en ff boodschappen gedaan. We hadden namelijk gezegd dat wij ’s avonds pannenkoeken zouden bakken. Na alles bij elkaar te hebben kwam Bill ons weer ophalen op het station.
Voor het eten kwamen ook Lise & Stephen en Tanya & Lucas (met Leo) langs. Na ff gekletst te hebben zijn wij begonnen met het bakken van de pannenkoeken. We hadden een heel assortiment: appel en rozijnen, champignons, kaas en bacon en een naturel. De pannenkoeken allemaal doormidden gesneden en iedereen heeft heerlijk gegeten. Daarna hebben we nog ff met de baby gespeeld waarna het alweer 11 uur was, bedtijd dus!

En toen was het alweer woensdag 13 januari. De tijd in Melbourne is echt gevlogen…en wij vlogen dan ook deze dag weer terug naar Sydney. Na het recept voor de pannenkoeken te hebben gegeven was het dan tijd om afscheid te maken. Super raar na een week bij hun gelogeerd te hebben. Ook al is het een neef van Tilly, wij kenden ze niet echt en hebben we toch een beetje bij vreemde mensen geslapen. Dit hebben we er niet echt aan gemerkt. Het was super snel vertrouwd en daarbij ook super gezellig. Nadat Bill ons heeft afgezet op het vliegveld hebben wij zonder dat ze ons controleerden (ja alweer) weer ingecheckt en zijn we weer terug naar Sydney gevlogen. Hierover meer in ons volgende blog!!

Tot zondag ;)

Au revoir!!

xx S & E

• 14 Januari 2010 - 11:07

Tonny:

Ha Esther en Sanne,
    Zo te lezen hebben het jullie een prima naar je zin gehad in Melbourne.
    Dat wordt wel afkicken als je hier weer thuis bent!! Lekker in de kou en sneeuw!
    Tot zondag!!
    xx

• 14 Januari 2010 - 12:39

Tilly:

Wat een verhaal. Jullie hebben weer veel gezien en beleefd. Leuk dat het bij de familie zo leuk hebt gehad.Dames ik wens jullie een goede terugvlucht en tot zondag in Brussel

• 14 Januari 2010 - 13:04

Fleur:

Mooi verhaal weer! Ben zo jaloers, ik mis het zooo!!!

Op school mis je wel veel, maar Australie is zoveel beter :P ik adviseer je daar te blijven!

• 14 Januari 2010 - 16:23

Jos :

Hoi Dames

M00i verhaal en fijn dat jullie zo goed door een onbekende familie voor enkele dagen zijn geadopteerd. Een relexte afsluiter dus van deze reis.
    Goede reis en tot zondag in Brussel
    Jos

• 14 Januari 2010 - 17:33

Jan Tilmans:

Hej Esther en Sanne,
    jullie ervaring bij de familie doet me denken aan mijn eigen ervaringen! Wel super gaaf om zoiets mee te maken he ;) En dan ook nog pannenkoeken bakken, hoe vet :D. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's! Veel plezier de laatste dagen en een goede terugvlucht!!
    Groetjes Jan

• 14 Januari 2010 - 18:01

Ger En Hennie:

Wat een superervaringen en leuk om zo ver van huis tovh bij familie te zijn. Geniet ze nog de laatste paar dagen en kom veilig thuis!!!

Groetjes Ger en Hennie

naar Brussel.

• 16 Januari 2010 - 20:56

Sarah:

Hoi,

Ben aan het wachten op de volgende blog.....

Tot morgen!

Groetjes Sarah

• 17 Januari 2010 - 07:44

Pap (die Van E):

begint het aftellen dan weer opnieuw ? Weet nergens van !!
    P

• 17 Januari 2010 - 12:35

Paul & Nicole:

Heeey Sanne en Esther. Jullie zijn al onderweg, of ondertussen al in Nederland (geen idee meer met al die tijdzones). Jullie hebben een mooie reis gehad, leuke verhalen :D Wij hebben nu onze laatste dag in Panama City. Morgevroeg zijn wij aan de beurt om naar het koude Nederland te gaan. Tot van de week een keer! Groetjes!