In 16 dagen van Sydney naar Cairns!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu In 16 dagen van Sydney naar Cairns!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther Berden - WaarBenJij.nu

In 16 dagen van Sydney naar Cairns!!

Door: Sanne & Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 December 2009 | Australië, Cairns

Hoi Allemaal!!

Nu we aan het einde van onze backpacktour zijn, vonden we het wel weer eens tijd om wat van ons te laten horen!! We willen allereerst iedereen vast bedanken die een reactie heeft achtergelaten, want het is altijd leuk om te weten dat ook echt mensen deze blog lezen, en we dit dus allemaal niet voor niets typen ;)

Nu over onze tour….
Maandag 7 december begonnen we in Sydney met onze tour. We werden om 7 uur ’s ochtends verwacht bij de Greyhound busstop…Lekker vroeg dus! Met al onze troep daarheen gesjokt, waarna we tot ongeveer 6 uur ’s avonds in de bus hebben gezeten. Gelukkig konden we een beetje bijslapen in de bus. Eenmaal bij ons eindpunt voor die dag aangekomen, een plaatsje Woolgoolga genaamd, werden we door het hostel opgehaald om naar Spot X te gaan. Daar ons geïnstalleerd, waarna we meteen konden aanschuiven voor het avondeten. De volgende ochtend was het zover, we hadden onze eerste surfles….Zo charmant mogelijk hebben we ons in een wetsuit gehesen, waarna we onze surfplanken richting strand moesten sjouwen…lekker zwaar zeg. Gelukkig was het wel te doen om met 2 personen 2 surfplanken tegelijkertijd te tillen, dit was beter dan ieder een voor onszelf te tillen. Na nog wat uitleg zijn we vol goede moed het water ingegaan om iedereen onze surfmoves te laten zien! Ik kan je vertellen, dat wij ‘Hollands Next Surf Talent’ zijn!!!! Het is ons een paar keer gelukt om op de plank te gaan staan…al moeten we er dan ook wel eerlijk bijzeggen dat we er dezelfde seconde ook meteen weer afvielen. ‘s Middags en ‘s avonds lekker lui geweest, waarna we de volgende ochtend (het was inmiddels woensdag) weer een surflesje hadden. Ook dit keer waren we weer toptalenten ;) Na het surfen nog een aantal potjes Uno gespeeld, waarna we ons rond half 6 weer mochten melden bij de receptie waarna ze ons weer bij de busstop dropten. Vanaf daar hadden we een ritje voor de boeg van zo’n 3,5 uur richting Byron Bay.

In Byron Bay hadden we de hele donderdag (10 december) lekker de tijd voor onszelf. Deze dag hebben we dan ook doorgebracht met het shoppen/rondslenteren in het winkelcentrum en hebben we natuurlijk ook ff liggen bakken aan het strand. Lekker relaxt dus!
Vrijdag gingen we verder met de bus richting Hervey Bay. Hier bleven we een nachtje, waarna we 2,5 dag en 2 nachten naar Fraser Island gingen. Na ‘lekker’ te hebben geslapen in een te benauwde kamer, moesten we ons om 7 uur ’s ochtends melden voor de briefing. Na een korte uitleg en een filmpje over het (grootste zand-)eiland (ter wereld), werden we verdeeld in 4 groepen. Per groep gingen er twee boodschappen doen, twee regelden de alcohol en checkten de auto (waaronder Esther) en de rest (waaronder Sanne) kreeg uitleg over het besturen van de 4-Wheel Drive auto. Na dit allemaal gehad te hebben, hebben we alle bagage en al het eten bovenop de auto gepakt, waarna we onderweg gingen naar de Ferry! Na ruim een half uur kwamen we dan eindelijk aan op Fraser Island. De auto werd in de 4WD gezet en al hobbelend zijn we naar de andere kant van het eiland gereden. Vanaf toen werd het scheuren op het strand! Na een tijdje kwamen we aan bij Eli Creek. Dit is een zoet water stroompje welke vanuit het eiland richting de zee stroomt. Een heerlijke afkoeling dus. Na deze afkoeling reden we verder naar onze kampplaats waar we begroet werden door de lokale Aboriginal. Hier werd ons verteld waar we onze tenten konden opbouwen en wat de basis regels waren. De enige echte regels die ze hadden waren dat je niet in het vuur mocht spugen (wat wij natuurlijk nooit zouden doen) en je niet mocht fluiten na zonsondergang. Dit vanwege hun (bij-)geloof, wat zegt dat het kwade geesten aantrekt. We hebben ons natuurlijk netjes aan deze regels gehouden. Zondag hadden we de hele dag op het eiland, dus om half 8 vertrokken we richting Indian Head en de Champagne Pools. Bij Indian Head aangekomen bedachten we ons allemaal om blootsvoets naar boven te lopen. Dit was achteraf niet zo heel slim aangezien het zand erg heet was, zelfs de rotsen waren minder heet. Toen we eenmaal boven waren hebben we wat foto’s gemaakt en van het uitzicht genoten. Ook hebben we vanaf die rots beneden in de zee een haai en een ‘sting ray’ gezien. Dit was wel vet. Daarna zijn we met het hete zand onder onze voeten weer naar beneden gerend!! Haha!! Daarna weer allemaal in de auto geklommen om richting de Champagne Pools te gaan. Dit is een stukje zee dat is omringd door rotsen, waar het water tegenaan slaat, waardoor het op schuimende champagne lijkt. Hier lekker in rondgedobberd en heerlijk afgekoeld. Dit hadden we dan ook wel nodig.
Na deze afkoeling richting Lake Allem (of zoiets) gereden/gehobbeld. Dit werd ons aangeraden door een andere groep backpackers. Het zou een mooi, schitterend, heerlijk, sjiek, zoetwatermeer zijn. Eenmaal aangekomen bij dit meer denken we, bleek het een oranje, sjiek, schitterend, mooi maar stinkend en bovenal een schildpadrijk meer te zijn. Na wat te hebben getwijfeld hebben we toch maar besloten om een duikje te wagen (alleen Esther en een ander deel van de groep). Na een kwartiertje kwamen hun weer stinkend uit het water en zijn we terug gereden richting ons kamp. Onderweg nog een gestrand koppel tegengekomen die hun auto in de berm hadden geparkeerd ;). Let wel de auto stond bijna verticaal aangezien het daar bijna overal bergafwaarts ging. Na beloofd te hebben hun verhuurbedrijf te bellen, zijn we doorgereden naar een uitkijkpunt. Vanaf daar zagen we midden op het eiland een woestijn. Hierna toch maar terug gereden naar ons basiskamp om via hun telefoon hulp te bellen voor het gestrande koppel. Dit moest via een satelliet telefoon aangezien we geen bereik hadden met onze gewone telefoons. En wat bleek het duurde een dag voordat de hulp zou arriveren. Gelukkig had het koppel ondertussen al een lift gekregen van een andere groep backpackers. ’s Avonds lekker rond het kampvuur gezeten en geprobeerd om (valse) liedjes mee te zingen. De volgende dag zweetten we al snel de tent uit. Met als gevolg dat wel al rond half acht ingepakt en wel (inclusief tent en alles) klaar stonden om richting Lake McKenzie te gaan. Deze staat in de top 10 van de meest mooiste stranden van de wereld!! Helaas moesten we wachten tot de vloed weg was voordat we vanaf ons kamp konden vertrekken. Maar daarna al gauw aangehobbeld. Eenmaal aangekomen lekker gedobberd in het mooie blauwe water, en opgedroogd op het te witte strand. Helaas was het toen alweer tijd om naar de ferry te gaan. Daar aangekomen moesten we nog een uur wachten. Op zich niet zo erg behalve dat het daar barste van de zandvlooien. Waar je op het moment zelf geen last van hebt, de jeuk komt pas in de dagen erna!
Terug in ons hostel lekker een frisse douche genomen wat echt wel nodig was na drie dagen zand, zand en nog meer zand. ’s Avond nog lekker gegeten samen met onze groep van Fraser Island. Helaas moesten we al rond 20.15 uur gaan om onze nachtbus naar Airlie Beach te halen.

Inmiddels was het al dinsdag 15 december. ’s Ochtends kwamen we gebroken aan in Airlie Beach (de nachtbus was niet echt comfortabel). Hier bleek dat we met onze rugzakken konden lopen naar ons hostel, dit omdat het busje van het hostel kapot was. Na zo'n 10 minuten/kwartier lopen kwamen we aan. Het was helaas nog te vroeg om in te checken, dus hebben we onze bagage gestald bij de receptie en zijn we op verkenning gegaan in de stad/het dorp en hebben we ff lekker ontbeten. Deze dag verder niet veel meer gedaan. Nadat we eindelijk konden inchecken, hebben we onze rugzakken naar boven gesleept, een lekkere frisse douche genomen en daarna lekker een siësta gehouden!! ’s Avonds hebben we nog een biertje gedronken aan de bar en waarna weer op tijd naar bed zijn gegaan. Dit omdat we woensdag 16 december weer vroeg op mochten voor het ontbijt, uitchecken bij ons hostel om daarna in te checken voor onze tweedaagse zeiltocht rond de Whitsundays.

Eenmaal aangekomen bij ‘onze boot’ werden we door de crew begroet, waarna we nog even de mogelijkheid hadden om zeeziek tabletjes te kopen. Deze hadden we voor de zekerheid maar aangeschaft. Daarna aan boord gegaan waar na een korte uitleg over het schip, het zeilen begon. Omdat het alweer superheet was (zijn jullie al jaloers??) zijn we maar in de schaduw gaan zitten. Zo gauw de zeilen gehesen werden, bleek dit een verstandige beslissing, aangezien we op deze plek genoeg hadden om ons aan vast te houden (de boot hing nogal scheef) en de mensen voorin/op behoorlijk nat werden. Tussendoor kregen we nog lekkere party pies en mini spring rolls, die er natuurlijk goed ingingen ;)!! Rond een uur of vier kwamen we bij onze overnachtingsplek aan waarna we de hele avond gezellig met een aantal Slovenen hebben geouwehoerd en we op tijd naar bed zijn gegaan. Het was een vermoeiende dag….gelukkig zonder enige vorm van zeeziekte. Rond 5 uur werden we weer wakker, waarna om 6 uur de motor is gestart om richting Whitehaven Beach te gaan! Dit strand heeft nog veel fijner zand dan dat op Fraser Island en het grote voordeel hiervan was dat het zand niet heet wordt. Omdat er in deze wateren veel kwallen etc. zitten mochten ons allemaal hijsen in een ‘stinger suit’….ik kan je vertellen dat dit er uitermate charmant uitziet!! :D Hier hebben we lekker in de zee gedobberd en ook ff gebakken op het strand! Na zo’n 2 uur werden weer door het half lekke bootje opgehaald om verder te gaan naar de eerste snorkellocatie. Omdat de zee nogal wild was heb ik (Esther) nog een lekker zeeziek pilletje opgegeten, welke er na een half uurtje ook weer uitkwam. Ondanks de misselijkheid zijn we toch maar gaan snorkelen omdat iedereen zei dat dit beter aanvoelde dan op de boot te blijven….of dit klopt….daar zijn we nog niet over uit. Hierna zijn we via de wat kalmere binnenwateren (tussen de eilanden) richting de volgende snorkellocatie gevaren. Tussendoor hebben we (ok…alleen Sanne) nog lekker geluncht, waarna we weer konden snorkelen. Deze snorkel hebben we allebei overgeslagen. Na deze snorkel zijn we verder gevaren richting Daydream Island. Hier hebben we een mooie zonsondergang gehad en ook wat kangoeroes gezien!! (op het eiland natuurlijk, niet in de zee) Daarna nog lekker gegeten (nu allebei) een weer gezellig gekletst met allerlei mensen. ’S Ochtends werden we weer vroeg wakker, dit keer niet van de motor maar van de hete zon die in ons gezicht scheen. Daarna nog gesnorkeld, waarna we weer richting Airlie Beach zijn gevaren. Hier weer lekker ergens gelucht waarna we weer hebben ingecheckt en ff een dutje hebben gedaan.
’s Avonds hadden we een afscheidsetentje met een deel van onze zeilmaatjes bij een lokale bar. Op kosten van de crew hebben lekkere pizza’s gehad.

Zaterdag zaten we weer netjes op de bus te wachten (onze laatste busdag) welke ruim een uur te laat kwam…Om de tijd te doden hebben we maar weer eens Uno gespeeld. Esther is en blijft de Uno-kampioen!!! Haha!! (voor nu dan).
Na een lang dagje bus en zo’n 5 films verder kwamen we dan eindelijk aan in Cairns! Dit is waarschijnlijk onze meest noordelijke locatie in Australië. Nadat we ’s avonds laat aankwamen zijn we (alweer) op tijd naar bed gegaan. Zondagochtend stonden weer braaf voor 7 uur te wachten op onze transfer naar de Reef Fleet Terminal. We hadden deze dag namelijk een snorkel/duik cruise op het/ in het /over het Great Barrier Reef (zo ongeveer 40 km waar Steve Irwin is gebeten door die dodelijke Sting Ray) Op deze boot aangekomen kregen we aparte uitleg omdat Sanne ging snorkelen en Esther ging duiken. Rond kwart over 10 kwamen we aan bij onze eerste locatie waarna Esther in een über charmant blauw strak pakje met duikspul het water in is gesprongen. Ondertussen had ook Sanne zich in een über charmant blauw strak pakje gehesen waarna ze lekker is gaan snorkelen. We hebben allebei lekker veel en vooral mooie visjes gezien. Daarna lekker opgedroogd in de zon en een heerlijke bbq-lunch gehad. Terwijl er nog een heleboel andere mensen in het water lagen te spartelen hebben we lekker in de schaduw gezeten.
Hierna zijn we verder gevaren richting de tweede duik/snorkel plek. Op het moment dat we aankwamen werden we begroet door een groep dolfijnen. Helaas was Esther’s buddy niet zo snel, anders had ze waarschijnlijk samen met de dolfijnen kunnen duiken. Ondanks dit, weer een sjieke duik (en Sanne) een sjieke snorkel gehad. Hierna konden we nog meer met een tripje in een semi-duikboot, waar we de mogelijkheid hadden om foto’s onderwater te maken. Deze kans hebben we dan ook aangegrepen en daardoor hebben we nu een boel onduidelijke onderwater foto’s (incl. schildpad). Na deze rondvaart nog ff een eindbriefing gehad waarna we een lekker glaasje wijn met kaas en crackers kregen. Rond half 5 stonden we weer aan wal, waarna we nog ff hebben rondgeslenterd in Cairns, Sanne op een didgeridoo heeft geblazen (ze klonk net als een olifant) en we weer terug zijn gegaan naar ons hostel. Hier lekker een paar biertjes gedronken en wat gegeten en nu zijn we deze blog aan het typen.
Omdat het nu al weer laat is, deze keer dus niet op tijd omdat we morgen voor het eerst sinds 2 weken kunnen uitslapen (lees: langer in bed kunnen liggen dan 7 uur) en omdat het morgen maandag is….zitten we nu nog lekker buiten terwijl het zo’n 25 graden is (en 12 uur ’s avonds).

Voor morgen (maandag) hebben we lekker niks gepland, behalve dat we deze blog en misschien wat foto’s online zetten. (Link voor foto’s: http://picasaweb.google.com.au/berden.esther)

Waarschijnlijk (maar dat is nog niet zeker) zetten we onze volgende blog rond 27/28 december online. Dit omdat we dan we terug in Sydney zijn.

Zonnige, warme, zongebruinde, zoute, zandige en tropische palmboom groetjes Sanne en Esther!

• 21 December 2009 - 12:11

Tonny:

Ha Esther en Sanne,

Nee hoor, ik ben helemaal niet jaloers!!!! Het is me daar veel te heet, te veel zon en veel te veel zand!!!

IJskoude, winterse, bevroren, ingesneeuwde groetjes :) uit Horst.

• 21 December 2009 - 12:31

Sarah:

Hoi,

Natuurlijk ben ik NIET jaloers. Ik vertrek woensdag namelijk naar New York om daar te blijven tot 2 januari!

Groetjes Sarah

• 21 December 2009 - 16:43

Tilly En Sjarlie:

pff wat is het heet bij jullie. geef mij maar sneeuw en vorst!Het enigste waar ik jaloers op ben is jullie velletje, tenminste als het bruin is en niet rood verbrand.

• 22 December 2009 - 11:22

Loes V. Osch:

Ok, dan geef ik het maar toe. Ik ben JALOERS!
    Heel veel plezier nog! Ik werk wel voor Sanne in de keuken! Fijne feestdagen!

Groetjes Loes

• 22 December 2009 - 13:14

Janny:

Ja, ik ben ook jaloers!
    Zit hier 3 weken verplicht thuis vakantie te vieren in de sneeuw. Dan klinkt het bij jullie toch lekkerder.
    Wat een verrekte lang verhaal zeg. Ga zo door, ik ben beneiuwd naar de volgende verhalen...
    Fijne feestdagen alvast...

• 22 December 2009 - 17:02

Pap (die Van E):

. . . en ik ben ook heeeel erg jaloers !!

• 22 December 2009 - 18:58

Ger En Hennie:

Ha dames,
    Wat een verhaal zeg!! Wij zijn wel een beetje jaloers, zo lekker bij 25 graden alleen maar dingen doen die leuk zijn!!!!
    Sanne voor morgen alvast PROFICIAT!!!! maak er een bijzondere verjaardag van. Ook van Imke Stan Sjors Emke En Gijs.
    Nou meiden ga lekker verder met genieten!!! Groetjes Ger en Hennie

• 22 December 2009 - 20:02

Jan En Annemie :

Dat is wel effe anders dan de stevige vorst die we hier hebben.
    Sanne, vier jij je verjaardag op het strand? lijkt me super. Wij wensen je een hele zonnige verjaardag van ons allemaal Jan Annemie Koen Rens en Willem

• 23 December 2009 - 08:45

Fleur:

hey schat!

DJEES DAT KLINKT GOED en ik zit sinds gister weer thuis in het VERSCHRIKKELIJK koude nederland :(...

naja ik heb al helemaal zin om al je pics thuis te bekijken tijdens een borrel, geniet er nog ff van!

x

Fleur

• 23 December 2009 - 08:52

Renate:

He Sanne en natuurlijk ook Esther,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag zo lekker op het strand in de zon. Geniet er maar van je hebt het verdiend.
    Leuk trouwens om jullie avonturen te lezen echt super de dingen die jullie allemaal doen. Wij genieten hier gewoon van de sneeuw en de kou (HAHA.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en heel gezellige feestdagen en een super 2010 toe

Liefs Renate

• 23 December 2009 - 13:44

Opa En Oma:

Sanne van harte gefeliciteerd met je
    verjaardag.
    maak er een bijzondere dag van.
    Groetjes Oma &Opa

• 23 December 2009 - 15:14

Piet En Tonny:

Proficiat Sanne met je verjaardag!
    En hoe was het voeren van de kangoeroes? We willen er natuurlijk wel foto's van zien!
    Groetjes

• 23 December 2009 - 20:09

Jan En Christianne:

Hallo Sanne,

Proficiat met je 23e verjaardag op de 23e december. Een verjaardag om nooit te vergeten.
    We hebben zojuist je foto's bekeken. Een hele andere wereld als die wij hier nu zien.
    Het ziet er fantastisch uit.
    Geniet nog van je reis. We drinken, samen met oma en opa, vanavond een lekkere borrel op jouw verjaardag. Proost... en op naar kerst en 2010!

'Warme' groeten van Jan, christianne, Kasper en Joris

• 24 December 2009 - 14:01

Maartje:

Eeey Sanne & Ester!

Stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers haha ook al heb ik het verhaal niet helemaal gelezen want is wel erg lang:p Maar dacht zal ook maar is een reactie plaatsen!
    Maar ben wel benieuwd naar de fotos!!
    Nog veel plezier daar!

Dikke kus van Maartje!

• 27 December 2009 - 04:27

Jan:

Hoi Esther en Sanne,

wat een leuk en lang verhaal om te lezen. Zo te zien hebben jullie veel gezien aan de oostkust! Het Great Barrier Reef zal wel schitterend zijn geweest! Ik ben benieuwd naar de foto's. Ahwel, ik zie jullie over een paar uurtjes.

Groetjes Crocodile JANdee

• 31 December 2009 - 13:33

Nicole Van Gerven:

Heeey Esther en Sanne,

Klinkt allemaal heel mooi. Is bij jullie het nieuwjaar al begonnen?
    Hier is het pas 7.32 dus we hebben nog ff te gaan.

Alvast een fijne jaarwisseling en een super 2010!!

Groetjes,
    Paul en Nicole